Även pĂ„ Medeltiden behövde de inkomster

I Är tycks Medeltidsveckan inte ha tur med vÀdret. Jag hoppas att det inte innebÀr ett finansiellt bakslag.

Medeltidsveckan 2016.

Medeltidsveckan 2016.

Foto: Malin Stenström

Ledare2023-08-07 18:05
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Medeltidsveckan fick en regnig start i Är och vÀderleksprognoserna tyder pÄ att resten av veckan inte kommer att bli speciellt solig den heller.

Jag vet inte hur vÀderleksberoende veckan Àr. De mest entusiastiska Medeltidsentusiasterna lÄter sig sÀkert inte avskrÀckas. Och Àven om en medeltida utstyrsel verkligen inte Àr vattenavstötande sÄ kan den ju definitivt hjÀlpa till att hÄlla vÀrmen uppe under en relativt kulen sommardag.

Men Medeltidsveckan lever ju inte bara pĂ„ de mest dedikerade entusiasterna. Sedan ett par Ă„r sĂ€ljer man festivalband till dem som vill uppleva veckan och mĂ„nga av dem kan vĂ€l snarare beskrivas som Ă„skĂ„dare Ă€n som deltagare.  Medeltidsveckans vd Christopher Sandberg beskrev det inför Ă„rets vecka som att:

– Vi sĂ€ljer festivalbandet för att kunna genomföra festivalen och för att kunna finansiera den, det kostar Ă„tskilliga miljoner att göra Medeltidsveckan. Bara toaletter, transporter och renhĂ„llning kostar miljonbelopp och det Ă€r nĂ„got vi pĂ„ Medeltidsveckan betalar.

– Vi har hittat en modell dĂ€r turisterna hjĂ€lper till att betala för kalaset.

För de avgiftsbelagda festivalbanden har Medeltidsveckan fÄtt utstÄ en del kritik och det var vÀl denna som Christopher Sandberg ansÄg sig behöva kommentera.

Det Àr trist, tycker jag, att Medeltidsveckan fÄtt kritik för att den försöker ta ansvar för sin egen ekonomi istÀllet för att bara ropa pÄ stöd.

Av samma skÀl tycker jag att det Àr trist nÀr Medeltidsveckan fÄr kritik frÄn purister som anser att den Àr för kommersiell. Den som vill ha en publik mÄste ju ocksÄ i viss mÄn vara publiktillvÀnd. Medeltidsveckan Àr inte seminarium.

Kanske kan en mulen och stundom fuktig vecka bidra till att locka fler turister frÄn badstrÀnder och dylikt och till medeltidsmarknad, vadmal och gycklare.

En annan frĂ„ga Ă€r hur Medeltidsveckan pĂ„verkas av fĂ€rjepriserna. Olika delar av besöksnĂ€ringen och evenemangen verkar pĂ„verkas vĂ€ldigt olika och förutsĂ€gbart. Medan somliga tycker sig ha haft en rekordsommar sĂ„ upplever andra att fĂ€rjepriserna innebĂ€r ett svĂ„rt avbrĂ€ck. Och Medeltidsveckan besökare betalar – till skillnad frĂ„n mĂ„nga av Almedalsveckans – ur egen ficka för sina resor. Det blir mycket intressant hur det gĂ„r för Medeltidsveckan i Ă„r. Och hur detta utfall i efterhand analyseras.

GA

Detta Àr en ledare frÄn Gotlands Allehanda, som Àr oberoende moderat.