Försvaret förklarar valet av motorer utan modern avgasrening med driftssäkerhet. ”En modern dieselmotor med tillsatser mår inte bra av att stå still över tid”, säger Jonas Silfver Wikstrand, sektionschef för tunga hjulfordon hos FMV, till Ny Teknik.
Han fortsätter: ”Adblue kan dessutom kristallisera sig om det är för låga volymer i tanken, eller om fordonet blir stående över tid. Körcykeln inom försvaret är annorlunda. Fordonen körs under övningsverksamhet och kan sen stå stilla några månader. Det är inte de moderna efterbehandlingssystemen byggda för.” Få som upplevt nya dieselmotorer säger emot honom.
Silfver Wikstrand pekar också på logistikproblemet. Nyare miljöklasser kräver tillsatsmedlet Adblue för att avgasreningen ska fungera. Utan denna begränsar motorstyrningen driften, till slut startar inte motorn alls. Därför vill försvaret inte göra sig beroende av tillsatsen.
Det kan framstå som bakåtsträvande att välja lastbilar med en 25 år gammal miljöklass. Men det är ett ovanligt klokt beslut som bygger på en insikt som ofta saknas så fort det rör miljön – teknik måste fungera i verkligheten.
Möjligen att Adblue kan fungera lite mindre dåligt i motorer som rullar dagligen, men det är långt ifrån problemfritt. Det finns anledningar till att lastbilsägare väljer att koppla bort tillsatser och avgasåterföring – vilket är ett miljöbrott – för att få motorn att fungera i daglig drift.
I fordon som används intensivt under vissa perioder och sedan står stilla i månader, som försvarets lastbilar, kan Adblue skapa ännu större problem. Det är inte rimligt att kritisk försvarsmateriel inte fungerar för att miljökrav inte tar hänsyn till verkliga användningsmönster.
Detta gäller inte bara försvaret. Flera sektorer, inte minst livsmedelsproduktionen, är beroende av maskiner med liknande körcykler. Inom jordbruket används traktorer och skördetröskor intensivt under vår och höst, men om moderna miljökrav gör att dessa inte startar när de behövs, hotas livsmedelsproduktionen. Om lastbilar som transporterar mat och varor plötsligt står stilla för att Adblue kristalliserats eller EGR-ventil och partikelfilter satts igen sitter vi snart på pottkanten.
Att tekniken ska fungera i praktiken borde vara en självklarhet. Försvaret har förstått det, och det borde även resten av samhället göra. För när miljökrav blir så långtgående att de i praktiken gör kritisk materiel obrukbar, då har man tappat balansen mellan ideal och verklighet.
Samhället är beroende av dieselmotorer. Om dessa står stilla på grund av sot i avgasåterföring eller problem med Adblue har vi betydligt större problem än utsläpp. Miljöregler ska givetvis syfta till att minska utsläppen, men de får aldrig bli ett hinder för att samhället fungerar.