Annika Fehling Trio, AFT, har samlats hemma hos Robert Wahlström i Dalhem. Här har hela skivan ”In the Universe” spelats in och nu står det färdiga resultatet – fyra lådor fullpackade med skivor, på verandan. Med mobilkameran i högsta hugg, sprättar de ivrigt upp kartongerna.

– Gud vad den är fin, säger Annika Fehling lyckligt och betraktar skivans stjärnhimmelprydda omslag.

Kosmos är närvarande även i musiken där trion hittat något mer än bara ett gemensamt sound. Vid det nötta köksbordet, där kanelbullar och nybryggt kaffe står uppdukat, försöker de gång på gång sätta ord på den alldeles speciella energi de känner när de spelar ihop. Känslan av en helhet och att vara en del av något större.

Artikelbild

| För Annika Fehling som låtskrivare har arbetet med AFT varit en utmaning.

– Man förändrar kanske en människa per spelning, som blir berörd på det sättet vi hoppas på. Så här har jag inte riktigt känt förut. Jag är själv lite drabbad av det, säger Annika Fehling.

– Det handlar väl också om att förändra hur folk lyssnar på musik. Det är inte alltid man känner musiken man spelar. När vi spelar känns det, det är en energi som går ut och det gör skillnad för oss, säger Robert Wahlström.

Det började för knappt två år sedan, när Annika Fehling behövde kompmusiker till midsommarfirandet på Paviljongsplan. Hon hörde av sig till gitarristen och låtskrivaren Christer Jonasson, som spelat i en rad olika konstellationer, inte minst gruppen FJK och som flyttade till Gotland och Bungenäs för fem år sedan. Och till Robert Wahlström, ö-bo sedan länge med en fot i den elektroniska musiken och dden andra i improvisation, som bland annat komponerat musiken till Romateatern under flera års tid.

– Det började med Paviljongsplan, sen blev det något ännu roligare. Det var en ganska mjuk övergång. Vi började kompa Annika, men efter ett tag blev det tråkigt, då var det bara att ta fram yxan, säger Robert.

Artikelbild

| Annika Fehling och Christer Jonasson öppnar förväntningsfullt lådorna med de aldeles färska skivor.

Gemensamt har de skalat av lager efter lager från Annika Fehlings låtar.

– Det har varit ganska svårt för mig, som kommer från en tradition som ofta är bunden till verser, bryggor och sånt, när de säger ”ta bort refrängen”. Sen gör vi det och det blir bra, medger hon.

Artikelbild

| På Valborgsmässoafton är det releasefest på Joda för ”In the Universe” som släpps digitalt 4 maj.

– Allt onödigt kan man ta bort. Att komma närmare kärnan i musiken, det är det det egentligen handlar om, säger Robert.

– Ibland är det så jävligt att det inte finns någon kärna och då får vi skippa det helt, säger Christer.

För Christer Jonasson, som spelat gitarr sen 1956 har det varit en ovanligt givande musikalisk process.

– Jag som alltid har velat vara gitarrist, känner att jag får vara med i det här gänget på ett sätt som jag aldrig har varit med förut. Det är väldigt utmanande för mig som musiker att vara i en sån konstellation.

Resultatet är finstämt och intensivt på samma gång. Musiken rör sig fortfarande i singer/songwritergenren med framträdande gitarrer, men ljudbilden breddas av slagverk och rytminstrument, tillsammans med inslag av världsmusik och texter som kretsar kring universum och Moder jord.

Första singeln ”Greenland/Kalaallit Nunaat” är redan släppt, nästa ”Dark city alone” kommer inom kort och på valborgsmässoafton bjuder AFT in till releasekalas för albumet ”In the Universe”, på Joda i Visby.

– Det här är ett gemensamt projekt, vi pushade gränserna och lät det ta vägen var det ville. Och det blev något helt annat än vad jag vanligtvis gör, säger Annika Fehling.

– Det blev det här – so far, sen får vi se, vi går väl vidare, säger Christer Jonasson.