”Don´t leave me in the Boathouse”.är titeln på den 3,5 timmar långa föreställningen. Uruppförandet ackompanjerades av en i veckan deltagande musiker per halvtimme och för dessa är det den invanda platsen på festivalens vanliga scen som gäller.

Katarina Henryson är sångerska från bland annat Real Group och medverkar också i andra program under veckan. Lynsey Peisinger är performancekonstnär och koreograf. Hon har bland annat samarbetat med Marina Abramovic, senast i hennes föreställning ”The Cleaner” i Stockholm.

I S:t Nicolais östra del hade bänkarna på de upphöjda stenpodierna röjts undan och den frilagda stenytan fungerade som en tribun för performance-konstnärerna. Där tog den svartklädda och barfota duon Peisinger/Henryson plats under Kultudralens nya trä- och glastak.

Artikelbild

| Ackompanjemang. Evgenia Epshtein inledde performancemusiken med Brahms.

Från scenen ljöd ödesmättad musik. Det var Evgenia Epshtein som framförde violinstämman ur Brahms pianokvartett nr 1. Samstämmigt och koncentrerat började så performance-duon röra på sig, samstämt och i mycket lågt tempo. Efter ett cirkulärt rörelsemönster stannade de för ett ögonblick till, stående på ett ben.

En andäktig tystnad rådde i ruinen. Publiken som samlats fick cirkulera och komma och gå under föreställningen om de ville men de flesta slog sig ner på en sittplats och grupperade sig runt om den tillfälliga tribunen och följde koncentrerat rörelserna från Henryson/Peisinger. De fortsatte i cirkel nedanför tribunen i ruinens grönskande, östra hörn.

Via verket vill de undersöka idéer om samhörighet och ensamhet och vad som händer när dessa två betingelser ställs vid sidan av varandra och beaktas simultant. När GA lämnar föreställningen tar Magnus Holmander över den musikaliska stafettpinnen och ackompanjerar föreställningen på klarinett.

Tisdagen var en intensiv dag i Gotlands Chamber Music Weeks hemmaarena S:t Nicolai. Tre föreställningar i skilda genrer gavs. Med start kl. 12 framfördes en lunchkonsert. Trion Edi Kötlyar, violin, Avri Levitan, viola, och Haran Meltzer, cello, framförde satser ur det sena Mozartverket ”Divertimento Ess-dur”.

Artikelbild

| Koncentrerade. Lynsey Peisinger och Katarina Henryson i ruinen.

Under eftermiddagen följde så performance-verket och avslutning skedde på kvällen med ”Jazz and more”, en tribut ill Thelonious Monk som i år skulle ha firat sin hundraårsdag. Den framfördes av Svante Henryson, cello och bas, Katarina Henryson, sång, Mats Bergström, gitarr, Joel Lyssarides, piano, och Filip Jers, munspel.

Då framförde också Rebecca Barham, piano, och Joel Lyssarides Debussys ”Six Èpigraphes Antiques” och Magnus Holmander, klarinett, och Svante Henryson, cello, den senares ”Off pist”.