Konst En ny utställning på Musée d'Orsay i Paris döper om franska klassiska mästerverk – och lyfter de avbildade svarta människorna i tavlorna. "Le modèle noir" försöker belysa frågan om representation i konstvärlden. Kuratorer har genomgående letat fram de svarta modellernas namn, och presenterar dem som individer snarare än de rasstereotyper som de ofta har reducerats till.

Bland annat har Edouard Manets "Olympia" fått namnet "Laure" efter det svarta hembiträde som står bredvid den nakna prostituerade vita kvinna som avbildas. Marie-Guillemine Benoists "Porträtt av en negress" har döpts till "Porträtt av Madeleine".

Under över 200 år har man aldrig försökt få reda på vem hon är. Det är emblematiskt, konsthistorien utelämnade dem, säger Denise Murrell, amerikansk forskare och en av de som arbetar med utställningen, till The Guardian.
Artikelbild

| Marie-Guillemine Benoists kända tavla har fått det nya namnet "Porträtt av Madeleine". Arkivbild.

Utställningen har behandlat en rad verk av Delacroix, Gauguin, Picasso och Cézanne på samma sätt. Den visas mellan 26 mars och 21 juli i Paris.