Anna-Malin Andersson begav sig till vårsalongens vernissage 25 januari med ett ganska anspråkslöst mål i sikte: Att säga hej till idolen Lasse Åberg, som sitter i årets jurygrupp. Kanske skulle hon också växla ett ord eller två med en besökare – i fall det mot förmodan faktiskt fanns någon som var intresserad av hennes utställningsbidrag: En 50 kilo tung byst i italiensk carraramarmor, föreställande Sara Danius ikoniska knytblus. Att någon hugad spekulant skulle uppenbara sig fanns dock inte på kartan.

Gotlandskonstnären hann knappt komma innanför dörren innan det utsatta målet kunde bockas av.

– Jag gick raka vägen från entrén till knytblusen, och där var han. Lasse Åberg. Vi hälsade på varandra, och det var ju kul. När jag vände om mig om såg jag till min förvåning en person vid min skulptur. Det visade sig att det var en uppköpare, som stått i kö flera timmar för att vara först till kvarn till knytblusen. Och det fanns fler som stod på kö! Jag var i chock. Jag hade ju inte ens räknat med att den skulle bli såld. Jag var nöjd bara att komma med på utställningen, berättar en omtumlad Anna-Malin Andersson.

Artikelbild

| Anna-Malin Andersson.

30 minuter efter att portarna hade öppnats var försäljningen i gång. Ett ögonblick senare hade knytblusen, som första utställningsobjekt på årets vårsalong, försetts med en röd etikett –  och Anna-Malin var 62 405 kronor rikare (prislappen anspelar på Sara Danius personnummer).

– Hela dagen var en lång egoboost för mig. Efter det började det välla in sms, omnämnanden och bilder på knytblusen via sociala medier. Många ville också fram och prata med mig om den.

Vad fick du får reaktioner från besökarna?

– Att den var häftig och helt rätt i tiden, det var väl det återkommande.

Nu då? Blir det en Knytblus 2.0?

– Jag har inte tänkt så långt faktiskt. Jag vill leva på den här glädjekicken ett tag. Men visst har jag förhoppningar om ringar på vattnet – och lite av det har jag redan märkt av. Men jag kommer nog inte göra fler knytblusar. Jag ser gärna att den som ställdes ut på Liljevalchs förblir unik. Nu längtar jag bara efter våren. Då ska jag börja planera för nästa års vårsalong.

Vårsalongen på Liljevalchs i Stockholm pågår till och med 24 mars. Som GT berättat tidigare är Anna-Malin Andersson, tillsammans med Leena Jokela, en av två gotländska konstnärer på årets utställning.