Föreställningen besöker ön för två stopp, den första på Sliteteatern under fredagen och andra på Joda i Visby på lördagen. Av trion dansare finns den spanska och tungt rutinerade flamencodansaren Belén Maya som även har en bakgrund i den spanska nationalbaletten. På scen träder även den svenska dansaren och skådespelaren Josef Ninos in, med bakgrund på Dramaten och den kungliga balettskolan samt ett flertal föreställningar runt om i Europa.

– Det blir en blandad men samtidigt sammanhängande föreställning. Dansen är ju vårt språk vi uttrycker oss på där vi alla har våra influenser. Belén Maya är verkligen ett namn i den moderna flamencon då hon har varit med och utvecklat den. Josef Nino är mer av en klassisk modern dansare. Mitt bidrag kommer från chilensk festdans och cumbia, som var en stor del av min barndom, säger Paloma Madrid, koreograf och den tredje dansaren i föreställningen.

Föreställningen ger även inslag av mimik, monolog och sång som tillsammans med dans gör nedslag i nutid och dåtid med en utgångspunkt från de första kolonisatörerna i dagens Chile. En självklar startpunkt från Paloma Madrids egen historia.

Artikelbild

| Belén Maya, Paloma Madrid, Josef Ninos äntrar scenen i Slite på fredagen och Visby på lördagen.

– Jag bär ju på ett historiskt arv som chilenare eftersom det är ett land som koloniserades. Jag kom sedan till Sverige vid tre års ålder och blev då själv påverkad av ett klassamhälle som ett arv av koloniseringen.

 Självutlämnande berättelser tar ett stort fokus på scen för att uppmärksamma utanförskapet för nysvenskar.

– När du är barn till en förälder som inte kan svenska växer du upp väldigt snabbt. Till skillnad från min pappa som började studera, tog min mamma hand om hemmet. Jag blev då ansvarig för hennes känslor och bakgrund i kontakt med det svenska samhället.

Föreställningen berör också känslan av att stå med ett ben i en värld och det andra i en annan. Någonting dansarna har som en gemensam nämnare med Belén Mayas romska påbrå och Josef Ninos som är född i Syrien.

–  När jag kom hit var det som att titta in i ett skyltfönster. Jag kände inte igen lukten, jag kände inte igen klimatet och jag kände mig väldigt utanför. Någonting som även dansarna känner igen sig i 

Att spela i Slite hör till ovanligheterna i formen av att deras rullande Sverige turné sällan gör stopp på landsbygden, men någonting Paloma Madrid ser fram emot.

– Det känns häftigt att få möta den publiken. Jag tror att du kan ta del av berättelsen oavsett var du kommer ifrån eller hur mycket dans du sett tidigare.