Videon är inte längre tillgänglig
För andra året i rad är det "nya" Shakespeare-pjäser på Romateaterns scen. Det är Nina Pontén som står för nyöversättning och bearbetning även denna gång. "Fåfängt frieri" (Love's Labour's Lost) är ett av Shakespeares tidigaste verk.
– Vi fortsätter att upptäcka pjäser som aldrig spelats på Romateatern förut, säger regissör Stefan Marling.
Han lovar att pjäsen har allt man kan förvänta sig av Shakespeare – förväxlingar, kärlek och intriger. Det finns inga egentliga huvudkaraktärer, men kärkleksparet Rosaline, spelad av Marlin Alm, och Berowne, Pascal Crepault Wibe, spelar en central roll.
– De är en skiss av Shakespeares kärlekspar Beatrice och Benedikt i "Mycket väsen för ingenting", säger Nina Pontén som översatt både "Fåfängt frieri" och förra årets föreställning "Komedi av misstag".
– De här två pjäserna är så ofantligt olika, det har varit två helt olika resor. "Komedi av misstag" var en typisk fars, den här skriven på poetisk blankvers, fortsätter hon.
Ensemblen består av bland andra Mattias Lenhoff, kungen av Navarra samt den pedantiske skolläreren Holofernes, och Jo Rideout, prinsessan av Frankrike. Mattias Lenhoff är ny i ensemblen, de flesta andra har varit med i en eller flera uppsättningar tidigare.
Clara Staruch, som spelar både hovdam och bondflicka, är också nykomling. Hon har även skrivit musiken till pjäsen.
Clara är uppvuxen på Gotland, har bott flera år i New York där hon studerat och arbetat som musikalartist, men bor sedan i höstas i Stockholm.
– Jag älskar det här gänget, det var här insprationen började och jag är tacksam för att få vara här, säger Clara Strauch.
"Fåfängt frieri" har premiär 26 juni.