”Det fanns sĂ€rskilda plundringstrupper”

Nazisternas systematiska stölder av judisk konst och kultur var en del av – och en förutsĂ€ttning för – Förintelsen. Det Ă€r huvudtesen i en vandringsutstĂ€llning som nu har kommit till Visby.

UtstÀllningsmontrarna Àr utformade för att likna de trÀlÄrar som nazisterna packade plundrade konstskatter i.

UtstÀllningsmontrarna Àr utformade för att likna de trÀlÄrar som nazisterna packade plundrade konstskatter i.

Foto: Felix Wedjesjö

Visby2021-10-10 16:50

Det Ă€r Gotlands museum som fram till den 31 januari nĂ€sta Ă„r kommer att stĂ„ vĂ€rd för utstĂ€llningen ”Plundring – början till ett folkmord”. Den bygger pĂ„ böcker som journalisten Anders Rydell har skrivit om nazisternas plundringar av konst och kultur bĂ„de innan och under andra vĂ€rldskriget.

– Den kan ses som en konsutstĂ€llning. Men ocksĂ„ som en plattform för debatt. Den Ă€r öppen för allmĂ€nheten, men vi kommer ocksĂ„ att ha speciella visningar för skolklasser, sĂ€ger Mathias Strömer, utstĂ€llningsansvarig pĂ„ Gotlands museum.

I en mörk sal presenteras utstÀllningen i enkla trÀlÄrar. De efterliknar de lÄdor som nazisterna packade stöldgods i under plundringen av framför allt Europas judiska befolkning.

I lÄdorna trÀngdes verk av bland Vincent van Gogh och Gustav Klimt, men Àven musikinstrument, smycken och möbler. De fylldes dessutom med de över 100 miljoner böcker som det tyska krigsmaskineriet kom över. LÄdorna samlades i gigantiska magasin, men hamnade inte heller sÀllan i högt uppsatta nazisters privata Àgo.

– Det fanns sĂ€rskilda plundringstrupper. SĂ„ stölderna var inte nĂ„got som skedde ”vid sidan av” den vanliga krigföringen. Det var ett tydligt ideologiskt vapen för att utrota judisk kultur och historia, sĂ€ger Mathias Strömer och tillĂ€gger:

– Det var en förberedelse inför Förintelsen.

I mÄnga fall sÄlde nazisterna ocksÄ stöldgodset, för att dra in pengar till regimen. PÄ sÄ sÀtt kom plundringen ocksÄ att bidra ekonomiskt till nazisternas brott mot mÀnskligheten.

Under de senaste decennierna har familjer som plundrades av nazisterna drivit rÀttsprocesser för att Äterföra stulna föremÄl till sina slÀkters Àgo. Stöldgods som efter kriget hamnade i konstsamlingar och pÄ museer vÀrlden över. Enligt Mathias Strömer har Gotlands museum inga sÄdana föremÄl i sina magasin.

– Men det Ă€r en frĂ„ga som sjĂ€lvklart berör oss Ă€ndĂ„, sĂ€ger han.

UtstÀllningen har tidigare visats upp i sÄvÀl Stockholm som Malmö och Kalix. NÀr turen nu har kommit till Visby kommer den Àven att berÀtta om nazismens historia och organisering pÄ Gotland. Men endast muntligt, vid visningar för bland annat skolklasser. Inga informationsskyltar om gotlÀndsk nazism kommer att stÀllas ut.

– Vi har valt att ta det pedagogiska greppet, för att kunna lyfta tankar och föra diskussioner tillsammans, sĂ€ger Mathias Strömer.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!