Sedan i mÄndags har finslipningen pÄgÄtt pÄ Wisby Strand. Det Àr hektiska dagar och mycket som ska klaffa, inte minst det tekniska med ljud och ljus.
PÄ tisdagseftermiddagen skedde det första genomdraget med full scenklÀdsel. NÀr GT hÀlsade pÄ var soundchecket igÄng.
Frida Levin testade, precis som alla övriga, sin âmyggaâ genom att dra nĂ„gra av sina repliker.
Hon Ă€r en av tre som spelar huvudkaraktĂ€ren âMattiasâ, en 15-Ă„rig tjej som blivit kĂ€r i en kille hon trĂ€ffat pĂ„ nĂ€tet. Det Ă€r temat i musikalen: ungdomars utsatthet pĂ„ Internet.
â Handlingen i pjĂ€sen Ă€r verkligen aktuell, sĂ€ger hon. Jag tĂ€nker att budskapet Ă€r att bryta tystnaden kring de övergrepp som faktiskt sker. Att fĂ„ folk att se och förstĂ„.
Frida Levin gick med i Musikalkompaniet pÄ hösten 2011, dÄ gick hon i Ättan. Hon hade teatern i sig sedan barnaÄren, hon visslade och trummade var hon kom Ät.
Genom skÄdespeleriet, sÄngen och dansen har hon, sÀger hon, hittat sig sjÀlv pÄ scen men Àven som mÀnniska.
â Det har varit viktigt för mig som person att utvecklas i det hĂ€r sammanhanget, sĂ€ger hon.
Sedan âDen osynliga trĂ„denâ började repeteras 2019 â en pandemi har ju kommit emellan â har hon hunnit flytta till Göteborg och skapa sig ett liv dĂ€r.
Trots detta har hon fortsatta att repa pÄ distans och Àr nu hemma pÄ ön för förestÀllningar.
Det Ă€r hon för övrigt inte ensam om. Att verka pĂ„ distans, alltsĂ„. PĂ„ scen finns skĂ„despelare som pendlat frĂ„n sĂ„vĂ€l Stockholm som Ărebro och Oslo.
Det Ă€r Sofia Ahlin Schwanbom som skrivit manuset till âDen osynliga trĂ„denâ, vilken alltsĂ„ handlar om vuxnas övergrepp och ungdomars utsatthet pĂ„ nĂ€tet.
â Grunden Ă€r intervjuer med mĂ€nniskor som blivit utsatta, det hĂ€r Ă€r ett hopkok av verkliga berĂ€ttelser.
Trots det tunga Àmnet ligger dock fokus pÄ det positiva och de starka band kÀrleken kan vara mellan mÀnniskor.
â Vi vill lyfta att ansvaret aldrig ligger pĂ„ barn som utsĂ€tts. Det Ă€r alltid ligger vuxenvĂ€rlden som Ă€r ansvarig, sĂ€ger hon.
Omkring 35 personer finns pÄ scen, huvudrollerna Mattis och hennes syster Esme görs av tre personer vardera.
â Det Ă€r krĂ€vande roller sĂ„ vi har tre olika lag. Huvudroll en förestĂ€llning, dĂ€refter tvĂ„ med ensembleroller, berĂ€ttar Sofia Ahlin Schwanbom.
Att tre personer behövt lÀra sig samma roll har gjort att repetitionerna tagit extra tid, men syftet Àr inte bara att mejsla fram det bÀsta till just denna förestÀllning.
â Lika viktigt Ă€r att de som Ă€r med lĂ€r sig hantverket. Det Ă€r kompaniets syfte, att kunna testa om det hĂ€r Ă€r nĂ„got för dem. Det Ă€r synd om man kommer pĂ„ vid 35 att vill Ă€gna sig Ă„t teater, bĂ€ttre att testa nĂ€r man Ă€r 19.
Gotlands musikalkompani startade 2004 och har glatt mÄnga mÀnniskor med sina framtrÀdanden.
Det har ocksÄ lagt grunden för mÄnga gotlÀnningar som i dag Àr aktiva pÄ nationella musikal- och teaterscener.
Alla tackar de unisont för den utbildning de fÄtt, sÄvÀl vad gÀller scenvana som att vÀxa som mÀnniskor.
â Jag blir sĂ„ stolt över alla passerat hĂ€r genom Ă„ren, det kĂ€nns som man gjort nĂ„got som betyder nĂ„got, sĂ€ger Sofia Ahlin Schwanbom ödmjukt.
SÄ hur kÀnns det nu, ett par dagar till premiÀr?
â Kaotiskt och lugnt pĂ„ samma gĂ„ng. Det ska bli roligt och bra, hoppas publiken inte hunnit glömma oss.
PremiÀr blir det pÄ lÄngfredagen. FörestÀllningen spelas pÄ Wisby Strand till och med 24 april.