Det Àr drygt en vecka kvar till premiÀren nÀr vi trÀffar Robert Gustafsson i sminklogen pÄ Oscarsteatern dÀr han steg för steg, med hjÀlp av maskören David Julio, förvandlas till en medelÄlders Broadwayaktris. Och Ànnu har inte alla bitarna i förestÀllningen fallit pÄ plats.
ââKĂ€nslomĂ€ssigt Ă€r det en katastrof, teoretiskt Ă€r det möjligt och historiskt sett sĂ„ Ă€r vi fas â men det kĂ€nns som total panik.
Efter 30 Är som en av Sveriges frÀmsta underhÄllare har Robert Gustafsson fortfarande premiÀrnerver.
ââJag blir vĂ€ldigt nervös â om jag inte blir nervös, dĂ„ Ă€r det nĂ„got som saknas. Det Ă€r farligt att luta sig för lĂ„ngt bak pĂ„ sin rutin. Man Ă€r inte sĂ„ bra som man tror, sĂ€ger han.
Blir generad
I fallet "Tootsie" Àr det dessutom lÄngt fler parametrar att hÄlla styr pÄ Àn de egna replikerna. PÄ scenen i musikalkomedin finns förutom skÄdespelare en stor orkester och dansensemble.
ââDet Ă€r just dĂ€rför jag alltid har haft svĂ„rt för musikaler och undvikit dem eftersom jag Ă€r kontrollfreak och perfektionist. Jag blir generad av musikaler, det Ă€r alltid ett moment för mycket i dem och allting blir halvbra, sĂ€ger Robert Gustafsson och fortsĂ€tter:
ââSkĂ„despelarna agerar stolpigt och konstigt och precis nĂ€r nĂ„gon ska sĂ€ga nĂ„got viktigt sĂ„ brister de ut i sĂ„ng i stĂ€llet. Men alla som Ă€lskar som musikaler verkar se bort frĂ„n sĂ„dantâŠ
TT: SÄ vad fick dig att tacka ja till den hÀr rollen?
ââHa, ha, ja, det kan man frĂ„ga sig. Men det Ă€r en musikal med story, man kan ta bort all musik och spela den som talpjĂ€s och det skulle fungera Ă€ndĂ„. Det som fick mig att gĂ„ loss pĂ„ rollen Ă€r att spela en person som inte Ă€r jag, som i sin tur spelar en person som inte heller Ă€r han. Den dubbelbotten gillar jag.
ââSedan driver den dessutom med musikalformen i sig, vilket Ă€r extra kul för mig, sĂ€ger Robert Gustafsson.
KĂ€nner igen sig
Sydney Pollacks dramakomedi "Tootsie" hade biopremiÀr 1982 och blev en stor publik- och kritikerfavorit. Dustin Hoffman spelade huvudrollen som skÄdespelaren Michael Dorsey, en man med talang men utan hyfs och sjÀlvinsikt vilket har gjort honom omöjlig i branschen. Han skapar dÀrför ett kvinnligt alter ego, Dorothy Michaels, för att över huvud taget kunna fÄ nÄgra jobb.
2019 blev filmen Àven Broadwaymusikal och det Àr den som nu sÀtts upp pÄ Oscarsteatern i svensk översÀttning av Calle Norlén. För regin stÄr Edward af Sillén.
ââMichael Dorsey Ă€r som jag var för 20 Ă„r sedan â otĂ„lig, pedantisk och krĂ€ver mycket av sin omgivning. En obetĂ€nksam person som blir arg och sĂ€ger för mĂ„nga sanningar, i den delen kan jag kĂ€nna igen mig, sĂ€ger Gustafsson och fortsĂ€tter:
ââHan ska vara 48 Ă„r i förestĂ€llningen och jag Ă€r ju 57 nu sĂ„ han Ă€r vĂ€l kvar dĂ€r jag var innan jag mjuknade och blev snĂ€ll, sĂ€ger han och skrattar.
Relevant Àven i dag
Historien om en man som klÀr ut sig och lÄtsas vara kvinna fungerar enligt Robert Gustafsson Àven 2022, trots att det som i början av Ättiotalet möjligen kunde ses som rafflande i fenomenet för lÀnge sedan Àr förbi.
"Tootsie", menar han, driver lika friskt med bĂ„de patriarkatet och feminismen â utan att bli en könspolitisk pekpinneförestĂ€llning.
ââDet Ă€r i första hand en musikalkomedi, men den kĂ€nns Ă€ndĂ„ aktuell och tĂ€nkvĂ€rd med det vi vet och kan och utforskar i dag med bland annat hbtq och mĂ€nniskor som inte trivs i sin kropp.
ââOm rollerna hade varit de omvĂ€nda, att Dorsey var en kvinna som klĂ€tt ut sig till man och fĂ„tt roller, respekt och kĂ€rlek, det hade varit helt ointressant, som att slĂ„ in en öppen dörr. "Det Ă€r ju sĂ„ det ser ut i branschen", skulle mĂ„nga sĂ€ga.
I Hoffmans fotspÄr
Det Àr andra gÄngen som Robert Gustafsson tar sig an en Dustin Hoffman-roll. 2013 pÄ Rival och hösten 2021 till vÄren 2022 pÄ Oscarsteatern spelade han Raymond Babbit i "Rain man".
ââJag var vĂ€ldigt imponerad av honom redan som ung för hans kameleont-förmĂ„ga i filmer som "Mandomsprovet", "Little big man" och "Papillon", och sedan golvades jag av "Rain man" eftersom jag sjĂ€lv har haft en bror med diagnoser.
ââĂntligen var det nĂ„gon som kunde gestalta det pĂ„ ett trovĂ€rdigt, kĂ€rleksfullt och Ă€ndĂ„ roligt sĂ€tt. Det var det vi försökte ta fasta pĂ„ i vĂ„r förestĂ€llning ocksĂ„, sĂ€ger han.
TT: Hur tar man till sig en roll som varit en stor filmsuccé och gör teater av den?
ââJag brukar aldrig vilja titta pĂ„ filmen i förvĂ€g, jag ser den först efterĂ„t. NĂ€r jag sĂ„g "Rain man" blev jag nĂ€stan lite irriterad för att jag tycker att Hollywoodifieringen missar mycket av det roliga och intressanta i historien.
Snabba klÀdbyten
I vÀlbekant privatteatermanér Àr Àven "Tootsie" till stora delar en klassisk situationskomedi dÀr det knackas pÄ dörrar och vÀxlas friskt mellan rollfigurerna under förestÀllningen, vilket stÀller höga krav pÄ logistiken bakom scen.
ââDet Ă€r en hĂ€rdsmĂ€lta varje gĂ„ng, skulle skorna eller peruken av först? Jag har 4 pĂ„klĂ€dare, ett byte Ă€r pĂ„ 36 sekunder nĂ€r jag ska gĂ„ frĂ„n Michael i jeans, skjorta och gympadojjor till Dorothy i full gala. Inget klĂ€dbyte tar lĂ€ngre Ă€n en minut, berĂ€ttar Robert Gustafsson.
TT: Har du lÀrt kÀnna nya sidor hos dig sjÀlv genom att spela kvinna?
ââJag Ă€lskar ju kroppssprĂ„k och det hĂ€nder nĂ„got med sĂ€ttet att föra kroppen nĂ€r man kĂ€nner perukens tyngd och örhĂ€ngena som dinglar. Bysten gör att du strĂ€cker pĂ„ dig och fĂ„r en annan hĂ„llning, sĂ€ger han, och rĂ€ttar till ett veck i den blĂ„ klĂ€nning som han just krĂ€ngt pĂ„ sig.
ââVi har vĂ€l alla bĂ„de manliga och kvinnliga sidor inom oss och jag kan i alla fall förstĂ„ pĂ„ ett teoretiskt plan vad det innebĂ€r att vara kvinna, men fan vad vi Ă€r olika, sedan fĂ„r folk sĂ€ga vad de vill.