Stort intresse för e-sport under pandemin

E-sport har fÄtt ett uppsving under coronapandemin. Ju hÄrdare ett lands restriktioner har varit, desto mer tycks tittandet ha ökat, visar en ny studie.

Intresset för att titta pÄ e-sport har ökat under coronapandemin.

Intresset för att titta pÄ e-sport har ökat under coronapandemin.

Foto: Mark J. Terrill/AP

Sport2020-09-15 20:55

I dag tittar 495 miljoner mÀnniskor i vÀrlden regelbundet pÄ e-sport. Tittarskaran har vuxit med 11,7 procent i Är och branschen omsÀtter preliminÀrt cirka 8,5 miljarder kronor 2020, enligt en fÀrsk studie frÄn Paypal och Newzoo.

Undersökningen innefattar över 10 000 e-sporttittare i tio lĂ€nder. Resultaten visar att ju hĂ„rdare ett lands restriktioner har varit under coronapandemin, desto mer har konsumtionen ökat. I Spanien uppgav 70 procent att de tillbringar mer tid framför e-sportmatcher Ă€n före utbrottet av covid-19.

– Att det Ă€r sĂ„ Ă€r inte förvĂ„nande, sĂ€ger Jonas Breding, Paypals chef för norra Europa.

"Skett ett skifte"

Även i Sverige gĂ„r det att se en coronaeffekt. Drygt tusen svenska e-sporttittare har svarat pĂ„ frĂ„gor om sina vanor, och 42 procent uppgav att de tittar mer pĂ„ e-sport Ă€n före pandemin.

– Det har skett ett skifte. Intresset för e-sport har ökat medan intresset för traditionell sport har minskat. I dag bĂ€nkar sig hela familjer framför e-sportturneringar. Om 20 Ă„r kallar vi det bara för sport, sĂ€ger Jonas Breding.

Liza Lind Àr ordförande för Female Legends, en e-sportgemenskap för kvinnor och icke-binÀra. Hon har mÀrkt av att intresset för e-sport har ökat.

– Jag Ă€r med och driver ett community med 3 000 medlemmar. VĂ„ra medlemmar spelar alltid mycket, men det har varit extra stor aktivitet under pandemin. Folk spelar mer eftersom de Ă€r hemma mer.

TT: Hur mÀrker du att mÀnniskor tittar mer pÄ e-sport?

– Det har kommit en del rapporter om att tittarantalet har ökat pĂ„ sidor som strömmar e-sportmatcher. Jag har sjĂ€lv tittat mycket under pandemin, sĂ€ger Liza Lind.

– Dessutom har jag sett att folk i vĂ„rt community har visat ett större intresse för att strömma sina egna matcher pĂ„ internet.

Köpstark mÄlgrupp

Enligt Jonas Breding har svenska företag varit dÄliga pÄ att uppmÀrksamma den stora mÄlgrupp som unga e-sportkonsumenter faktiskt Àr.

– Unga konsumenter lĂ€gger otroligt mycket tid, engagemang och uppmĂ€rksamhet pĂ„ e-sport. DĂ€r unga lĂ€gger sin tid brukar pengar följa med, men svenska företag verkar inte ha gjort den kopplingen. Jag ser en enorm potential, framför allt nĂ€r det kommer till kvinnliga konsumenter. De har en lika stor, om inte större tendens att spendera pengar. Trots det har jag inte sett ett enda varumĂ€rke som riktar sig till den mĂ„lgruppen, sĂ€ger han.

Fakta: Studien i korthet

32 procent av europeiska e-sporttittare Àr kvinnor.

Fnatic, Ninjas in Pyjamas och Faze Clan Àr de tre mest populÀra svenska e-sportlagen ute i Europa.

42 procent av svenska e-sporttittare uppger att de tittar mer eller lika mycket efter utbrottet av corona, 39 procent uppger att de tittar lika mycket och 18 procent att de tittar mindre.

54 procent av svenska e-sporttittare vill gÀrna att deras favoritlag inom vanlig sport Àven börjar med e-sport.

45 procent av svenska e-sporttittare följer ett specifikt e-sportlag.

HÀlften av de svenska e-sporttittarna uppger att fotboll Àr deras favoritsport.

70 procent av svenska e-sporttittare tittar pÄ e-sport mellan 18.00 och 21.00.

25 procent följer sitt favoritlag för att det var det första laget de hejade pÄ, vilket gör svenska e-sporttittare till de mest lojala av de tio lÀnder som ingÄr i studien.

54 procent av svenska e-sporttittare umgÄs med andra medan de tittar.

Undersökningen innefattar 10 175 e-sporttittare i Sverige, Spanien, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Belgien, Italien, Finland, Norge, NederlĂ€nderna. De svarande Ă€r 18–45 Ă„r gamla och representerar ett utsnitt av e-sporttittarna i respektive land.

Undersökningen genomfördes mellan 29 maj och 29 juni, den bestÀlldes av Paypal och genomfördes av Newzoo, ett analysföretag inom dataspel.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om