I dag tittar 495 miljoner mÀnniskor i vÀrlden regelbundet pÄ e-sport. Tittarskaran har vuxit med 11,7 procent i Är och branschen omsÀtter preliminÀrt cirka 8,5 miljarder kronor 2020, enligt en fÀrsk studie frÄn Paypal och Newzoo.
Undersökningen innefattar över 10 000 e-sporttittare i tio lÀnder. Resultaten visar att ju hÄrdare ett lands restriktioner har varit under coronapandemin, desto mer har konsumtionen ökat. I Spanien uppgav 70 procent att de tillbringar mer tid framför e-sportmatcher Àn före utbrottet av covid-19.
ââAtt det Ă€r sĂ„ Ă€r inte förvĂ„nande, sĂ€ger Jonas Breding, Paypals chef för norra Europa.
"Skett ett skifte"
Ăven i Sverige gĂ„r det att se en coronaeffekt. Drygt tusen svenska e-sporttittare har svarat pĂ„ frĂ„gor om sina vanor, och 42 procent uppgav att de tittar mer pĂ„ e-sport Ă€n före pandemin.
ââDet har skett ett skifte. Intresset för e-sport har ökat medan intresset för traditionell sport har minskat. I dag bĂ€nkar sig hela familjer framför e-sportturneringar. Om 20 Ă„r kallar vi det bara för sport, sĂ€ger Jonas Breding.
Liza Lind Àr ordförande för Female Legends, en e-sportgemenskap för kvinnor och icke-binÀra. Hon har mÀrkt av att intresset för e-sport har ökat.
ââJag Ă€r med och driver ett community med 3 000 medlemmar. VĂ„ra medlemmar spelar alltid mycket, men det har varit extra stor aktivitet under pandemin. Folk spelar mer eftersom de Ă€r hemma mer.
TT: Hur mÀrker du att mÀnniskor tittar mer pÄ e-sport?
ââDet har kommit en del rapporter om att tittarantalet har ökat pĂ„ sidor som strömmar e-sportmatcher. Jag har sjĂ€lv tittat mycket under pandemin, sĂ€ger Liza Lind.
ââDessutom har jag sett att folk i vĂ„rt community har visat ett större intresse för att strömma sina egna matcher pĂ„ internet.
Köpstark mÄlgrupp
Enligt Jonas Breding har svenska företag varit dÄliga pÄ att uppmÀrksamma den stora mÄlgrupp som unga e-sportkonsumenter faktiskt Àr.
ââUnga konsumenter lĂ€gger otroligt mycket tid, engagemang och uppmĂ€rksamhet pĂ„ e-sport. DĂ€r unga lĂ€gger sin tid brukar pengar följa med, men svenska företag verkar inte ha gjort den kopplingen. Jag ser en enorm potential, framför allt nĂ€r det kommer till kvinnliga konsumenter. De har en lika stor, om inte större tendens att spendera pengar. Trots det har jag inte sett ett enda varumĂ€rke som riktar sig till den mĂ„lgruppen, sĂ€ger han.