LÀnsteaterchefen Thomas Sundström Àr en av lÀrarna för de bÄda kurserna, en scen- och en filmkurs. Han har ocksÄ skrivit kursboken som ligger till grund för scenframstÀllningskursen som Àr omfattande och frÀmst riktar sig till gymnasieelever. Och behovet av en sÄdan kurs finns definitivt, menar han.
â Jag har varje Ă„r en mĂ€ngd ungdomar, 18-25 Ă„r, som vill lĂ€sa med mig för att söka till scenskolor och auditions. Förr lĂ„g scenskolorna i anslutning till teatrarna som Dramaten och det finns en poĂ€ng med att ha scenskoleutbildingar pĂ„ teatern, mycket finns i huset, konstaterar Thomas Sundström.
â LĂ€nsteaterns scenskola ska fokusera pĂ„ sceniskt rollarbete under en intensivkurs i ett halvĂ„r. Det finns ett stort behov, inte minst nĂ€r scengymnasiet inte har nĂ„gon utbildning lĂ€ngre.
Thomas Sundström poÀngterar att kursen inte resulterar i nÄgon uppspelning eller förestÀllning utan att det handlar om klassisk skÄdespelargÀrning, personlig utveckling i scenframtstÀllning. Han sjÀlv Àr sÄledes en av lÀrarna och har en gedigen erfarenhet pÄ utbildningssidan innan han började vid LÀnsteatern.
â Jag har jobbat som teaterpedagog i 20 Ă„r och har sĂ€kert haft tusen elever. Jag har nu med mig en av de bĂ€sta lĂ€rarna pĂ„ omrĂ„det, Alexander Moberg.
SjÀlva kursen Àr upplagd efter Thomas Sundströms kursbok "Val och impulser". Praktiskt börjar kursarbetet med nutida dramatik och vandrar bakÄt. Via 1940/50-tal nÄs Ibsen, Tjechov och Strindberg. Sen följer Shakespeare och avslutning sker med grekiska texter pÄ hexameter.
â Vi gĂ„r bakĂ„t eftersom det materialet Ă€r svĂ„rare.
PremiÀrkursen blev snabbt fullsatt. Och Thomas Sundström lovar redan en fortsÀttning.
â Det Ă€r en viktig del av LĂ€nsteaterns verksamhet att jobba med detta.
Den andra kursen Àr av annan, bredare natur. Det Àr en statistkurs över en helg och den hÄlls i Kustateljén i FÄrösund.
â Det handlar om att agera framför kameran och denna kurs har ett bredare urval, det finns ingen Ă„ldersgrĂ€ns uppĂ„t.
Ett speciellt behov finns vid inspelningar pÄ Gotland, nÄgot som det nu ska bli ökad tillgÄng av rÀtt personer till. .
â Det görs mycket film pĂ„ Gotand nuförtiden och det behövs folk i mindre roller som kan prata dialekt och det finns inte alltid proffs som klarar gotlĂ€ndska.
Thomas Sundström ser ocksÄ det dialektala behovet vid sin egen teater.
â SĂ€rskilt i scenskolekursen kan jag mycket vĂ€l se att det finns mĂ€nniskor som sen kommer att delta i en professionell uppsĂ€ttning. Det finns ibland dialektkrav och i vĂ„r har vi en uppsĂ€ttning dĂ€r det Ă€r helt avgörande att kunna prata gotlĂ€ndska.
Thomas Sundström:
â Vi vill vara vĂ€rldens bĂ€sta gotlĂ€ndska teater och dĂ„ kĂ€nns det konstigt om vi inte jobbar med vĂ„r dialekt till och frĂ„n.