TÀnkvÀrda tankar i Söderbergs sjÀtte roman

Hans Söderbergs nya bok "Adam. Vem Àr du egentligen?" skildrar en tid av förhoppningar om en bÀttre vÀrld bort. Lars Danielson har lÀst.

Visbybon Hans Söderberg debuterade 1964 med boken "I blindo".

Visbybon Hans Söderberg debuterade 1964 med boken "I blindo".

Foto: Edvin Högdal

Recension2022-01-26 11:02
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

NY BOK

Adam. Vem Àr du, egentligen?

Hans Söderberg

Förlag: Eddy

Visbybon Hans Söderberg, författare och tidigare mÄngÄrig svensklÀrare och skolledare pÄ Gotland har kommit ut med sin sjÀtte roman, "Adam. Vem Àr du, egentligen?"

Romanen beskriver efterkrigstiden dĂ„ femtio- och sextiotalen födde förhoppningar om en bĂ€ttre vĂ€rld bort frĂ„n auktoritĂ€ra mönster, och dĂ„ unga arbetarbarn som romanfiguren Karl Adam StjĂ€rnman gavs möjligheten att studera vidare pĂ„ universitet och högskolor. Adam hörde till dem som tog den, utbildade sig och levde sitt liv som svensklĂ€rare med ett genuint bildningsuppdrag.  

NĂ€r Adam som ung man gĂ„r ut i livet Ă€r han starkt prĂ€glad av minnen och lĂ€rdomar frĂ„n ”farsan” samtidigt som han bĂ€r med sig en stillsam förmaning frĂ„n ”morsan” – ”Du fĂ„r passa dig sĂ„ att du inte fastnar i de vackra och alltför stora orden, sĂ„ att du bara lyssnar pĂ„ dig sjĂ€lv men aldrig lyssnar pĂ„ andra”

VĂ€l ute som svensklĂ€rare utvecklar och prövar Adam sina lĂ€rdomar och tankar, bĂ„de i verbala utlĂ€ggningar och i överraskande handlingar. Han utgĂ„r frĂ„n sin tolkning av existentialismens budskap – ”Det finns ingen förutbestĂ€md mening med vĂ„rt liv, det finns ingen Gud, men det finns en frihet och en frihet att vĂ€lja.” 

I sin lĂ€rargĂ€rning vrider, vĂ€nder och utmanar Adam ocksĂ„ det ”pedagogiska frirummet”, det vill sĂ€ga klassrummet som ett moraliskt rum, dĂ€r lĂ€raren samspelar med unika elever i en unik situation.

Adams stĂ€ndigt pĂ„gĂ„ende tankar och dialoger pĂ„verkas starkt av dels ”Lusten tycks överordnad allt” och dels av den alltid nĂ€rvarande svensklĂ€raren – ”Han nickade instĂ€mmande, tyckte att allt det hon sa lĂ€t litterĂ€rt och för en svensklĂ€rare betyder det mycket” vidare ”Verkligheten kan inte bara upplevas, den mĂ„ste ocksĂ„ beskrivas i ord.”

Adam för en ojĂ€mn kamp för bildning i skolan och i sin inte alltid lĂ€tta strĂ€van att leva fritt och jĂ€mstĂ€llt tvingas han lyssna till orden ”Adam, du missbrukar kĂ€rleken”...

Kring romanfiguren Adams alla spĂ€nnande tankar, dialoger och handlingar kan man med fog stĂ€lla sig frĂ„gan – Adam, vem Ă€r du egentligen?