Lite för mycket av det onda i "Dödssynden"

Dödssynden Àr Maria Grunds debutdeckare. Visserligen vÀlskriven, men ocksÄ bemÀngd med osannolika blodigheter, menar Gotlands Tidningars recensent.

Maria Grund har arbetat som skribent och manusförfattare inom filmbranschen. Döddsynden Àr hennes första kriminalroman.

Maria Grund har arbetat som skribent och manusförfattare inom filmbranschen. Döddsynden Àr hennes första kriminalroman.

Foto: Katarina Grip Höök

Recension2020-06-24 11:14
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Ny bok

Maria Grund

Dödssynden

Modernista

Maria Grund, bosatt pÄ Gotland och för inte sÄ lÀnge sedan presenterad hÀr i Gotlands Tidningar, har kommit med sin första kriminalroman. Dödssynden Àr den betitlad och varken titel, det dovt hotfulla svartvita omslaget eller förlagstexterna om "den ohyggliga sanningen", "orovÀckande samband" eller "en hel rad vÄldsamma mord" ljuger. Det Àr precis vad som bjuds lÀsaren. Plus, med referenser till John Miltons berÀttelse om Satan, Paradise Lost, antydningar om att inte enbart mÀnsklig ondska spelar sin roll för de dramatiska hÀndelserna. Det Àr dock inga antydningar som infrias, vilket Ätminstone undertecknad Àr tacksam för.

Det kunde varit en teveserie, komplett med rĂ€tt kantstötta karaktĂ€rer i huvudrollerna som de tvĂ„ kvinnliga poliserna som försöker reda ut den blodiga röran i Dödssynden. Inte nĂ„gon av de sĂ€msta, men heller inte nĂ„gon av de bĂ€ttre. JĂ€mförelsen Ă€r nĂ€rliggande, dĂ„ författaren har arbetat med manusförfattande i filmbranschen. 

Utan att avslöja för mycket kan sĂ€gas att det Ă€r en berĂ€ttelse dĂ€r rötterna till ett antal blodiga dĂ„d i romanens nutid finns i en sekteristisk religiös miljö, dĂ€r barn utsatts för övergrepp. HĂ€ndelserna utspelar sig i och kring en stad och ett landskap som visserligen Ă€r fiktivt, men uppvisar sĂ„ stora likheter med Visby och Gotland att det lika gĂ€rna kunde sagts rakt ut. Övergivna kalkbrott och stadsmurar hittar man inte överallt.

Romanen spĂ€nner över 348 sidor (förlaget rĂ„kar pĂ„stĂ„ 448 pĂ„ sin hemsida) vilket rĂ€cker gott och vĂ€l. För att plantera ledtrĂ„dar, bygga personkaraktĂ€rer, föra in en lagom dos sidohĂ€ndelser och stickspĂ„r för att hĂ„lla lĂ€saren i spĂ€nning fram till ett slut som motsvarar vad mĂ„nga deckarlĂ€sare vill ha, nĂ€mligen överraskande för de inblandade utredarna, men fullt möjligt för lĂ€saren att förutse och uppvisande en viss logik.

Gott sĂ„ lĂ„ngt alltsĂ„. Flyt i skrivandet finns det ocksĂ„, Ă€ven om det kan bli vĂ€l mycket dialog emellanĂ„t, för övrigt en utbredd Ă„komma i den hĂ€r genren. Problemen? Ett Ă€r det vanliga – deckarförfattarnas faiblesse för att skruva sina karaktĂ€rer vĂ€l hĂ„rt. Det tĂ€r pĂ„ trovĂ€rdigheten och ger gĂ€rna mindre, inte mer, utbyte av historien. Det andra – som i kriminalserierna pĂ„ teve – handlar om anhopningen av dramatiska hĂ€ndelser. Det blir helt enkelt för mycket av det onda.