Ny bok
Maria Grund
Dödssynden
Modernista
Maria Grund, bosatt pÄ Gotland och för inte sÄ lÀnge sedan presenterad hÀr i Gotlands Tidningar, har kommit med sin första kriminalroman. Dödssynden Àr den betitlad och varken titel, det dovt hotfulla svartvita omslaget eller förlagstexterna om "den ohyggliga sanningen", "orovÀckande samband" eller "en hel rad vÄldsamma mord" ljuger. Det Àr precis vad som bjuds lÀsaren. Plus, med referenser till John Miltons berÀttelse om Satan, Paradise Lost, antydningar om att inte enbart mÀnsklig ondska spelar sin roll för de dramatiska hÀndelserna. Det Àr dock inga antydningar som infrias, vilket Ätminstone undertecknad Àr tacksam för.
Det kunde varit en teveserie, komplett med rÀtt kantstötta karaktÀrer i huvudrollerna som de tvÄ kvinnliga poliserna som försöker reda ut den blodiga röran i Dödssynden. Inte nÄgon av de sÀmsta, men heller inte nÄgon av de bÀttre. JÀmförelsen Àr nÀrliggande, dÄ författaren har arbetat med manusförfattande i filmbranschen.
Utan att avslöja för mycket kan sĂ€gas att det Ă€r en berĂ€ttelse dĂ€r rötterna till ett antal blodiga dĂ„d i romanens nutid finns i en sekteristisk religiös miljö, dĂ€r barn utsatts för övergrepp. HĂ€ndelserna utspelar sig i och kring en stad och ett landskap som visserligen Ă€r fiktivt, men uppvisar sĂ„ stora likheter med Visby och Gotland att det lika gĂ€rna kunde sagts rakt ut. Ăvergivna kalkbrott och stadsmurar hittar man inte överallt.
Romanen spÀnner över 348 sidor (förlaget rÄkar pÄstÄ 448 pÄ sin hemsida) vilket rÀcker gott och vÀl. För att plantera ledtrÄdar, bygga personkaraktÀrer, föra in en lagom dos sidohÀndelser och stickspÄr för att hÄlla lÀsaren i spÀnning fram till ett slut som motsvarar vad mÄnga deckarlÀsare vill ha, nÀmligen överraskande för de inblandade utredarna, men fullt möjligt för lÀsaren att förutse och uppvisande en viss logik.
Gott sĂ„ lĂ„ngt alltsĂ„. Flyt i skrivandet finns det ocksĂ„, Ă€ven om det kan bli vĂ€l mycket dialog emellanĂ„t, för övrigt en utbredd Ă„komma i den hĂ€r genren. Problemen? Ett Ă€r det vanliga â deckarförfattarnas faiblesse för att skruva sina karaktĂ€rer vĂ€l hĂ„rt. Det tĂ€r pĂ„ trovĂ€rdigheten och ger gĂ€rna mindre, inte mer, utbyte av historien. Det andra â som i kriminalserierna pĂ„ teve â handlar om anhopningen av dramatiska hĂ€ndelser. Det blir helt enkelt för mycket av det onda.