Rappt berÀttad feelgood förvandlas till true crime

Det Àr omöjligt att slita blicken frÄn debutanten Maria Fredrikssons prisade dokumentÀr. "Miraklet i GullspÄng" berÀttar en osannolik slÀktkrönika som vÀxlar i stÀmning och riktning mer Àn en gÄng.

"Miraklet i GullspÄng" berÀttar den sÀregna och osannolika historien om tvÄ systrar som efter ett tecken frÄn Gud fÄr vara med om ett mirakel. Men Àr det verkligen ett mirakel?

"Miraklet i GullspÄng" berÀttar den sÀregna och osannolika historien om tvÄ systrar som efter ett tecken frÄn Gud fÄr vara med om ett mirakel. Men Àr det verkligen ett mirakel?

Foto: Pia Letho

Recension2023-10-26 11:59
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

DokumentÀr

Titel: Miraklet i GullspÄng
Visas pÄ: Bio
Medverkande: Kari Klo, May Storsletten, Olaug Bakkevoll
Regi: Maria Fredriksson
Speltid: 107 min
Betyg: 4

Det börjar som en berĂ€ttelse om tvĂ„ norska systrar, Kari och May, som efter ett tecken frĂ„n Gud köper en lĂ€genhet i den lilla vĂ€stgötska kommunen GullspĂ„ng. Sedan för ödet dem samman med en pensionerad militĂ€r, Olaug, som öppnar upp ett oavslutat kapitel i en snĂ„rig slĂ€kthistoria. Vad som börjar som en rappt berĂ€ttad feelgood leder vidare till ett slags true crime som utmynnar i
 ja, vadĂ„?

"Miraklet i GullspÄng" Àr en fascinerande och sÀregen dokumentÀr som inte bara ruskar liv i diskussionen om arv och miljö, utan hela idén om narrativ i dokumentÀrfilm. LÄter det meta? Delvis Àr den faktiskt det. Samtidigt Àr den inte alls otillgÀnglig. Filmen Àr oupphörligen intressant och omöjlig att slita blicken frÄn.

I den första halvtimmen avlöser sammantrÀffandena varandra. Maria Fredriksson exploaterar inte sina subjekt, men det osannolika hÀndelseförloppet för stundtals tankarna till sensationsjournalistikens stÀndiga jakt efter "content" som mÄste nÄ igenom bruset. Men sÄ kommer vi in i filmens andra halva, som kastar nytt ljus pÄ första delen. I en form av sjÀlvupplösning utvecklas den till en spÀnnande reflektion över vem som har kontroll över narrativet. FÄngar kameran bara ett hÀndelseförlopp eller prÀglar den sjÀlva hÀndelseförloppet? PÄ samma sÀtt som konspirationsteorier kan sÀgas vara symptomatiska för en tid med allt fÀrre kollektiva referenspunkter, kan de tvÄ systrarnas religiöst kodade teckentydning ses som ett uttryck för en önskan att skapa ordning och mening i en kaotisk vÀrld.

Utöver originella personportrÀtt bjuder filmen pÄ ett smörgÄsbord av Àmnen: Norge under andra vÀrldskriget, arv och miljö, religiositet, slappt polisarbete och klass. Enligt gÀngse manér samsas intervjuer med inspelade telefonsamtal, arkivmaterial och Äterskapade scener. Men Maria Fredriksson har inte bara lagt vantarna pÄ bra kÀllmaterial utan har en klar fallenhet för dokumentÀrt berÀttande. Trots att det hon berÀttar om Àndrar skepnad finns hela tiden ett berÀttartekniskt sjÀlvförtroende, och det Àr inte en slump att filmens klippning prisades pÄ filmfestivalen i Tribeca. Förmodligen kommer hyllningarna att fortsÀtta.