Författarrösten Àr mild, nÀrmast avslappnad, ÀndÄ mÀrker jag under lÀsningen att en hand bakifrÄn kopplar ett grepp om nacken. En hand som bara anas. En som inte behöver demonstrera sin styrka. Att Kerstin Ekman kan Ästadkomma nÄgot sÄdant med helt vanliga ord visar vilket slags författare hon Àr.
Jag mÄste erkÀnna att jag hade börjat tvivla. "Grand final i skojarbranschen" (2011) var svagare Àn höjdpunkter som "En stad av ljus" (1983) och "HÀndelser vid vatten" (1993). DÀrför trodde jag att Ekmans författarskap hade börjat luta nedÄt. Men med "Löpa varg" har hon skrivit en roman dÀr det inte finns nÄgot tvivel om att avsikter och förmÄga stÄr i överensstÀmmelse med varandra.
Vi befinner oss i den miljö dÀr svensk skönlitteratur kÀnner sig mest hemma: i glesbygden, nÀrmare bestÀmt HÀlsingland. VÀnliga ord Àr sÀllsynta, men det bjuds pÄ kaffe. DÄ lÄter det sÄ hÀr: "Jag hoppades att hon inte skulle koka pÄ sumpen. Men jag fick nykokt."
Bokens jag, en jÀgare som heter Ulf, möter en varg i skogen. Han sÀger inget; det Àr för betydelsefullt. En förbindelse har uppstÄtt mellan dem. Snart Àr det svÄrare för honom att nÀmna vargen för sin hustru Inga Àn att berÀtta om de tvÄ gÄnger nÀr han har varit otrogen. Vargen har tagit ett rÄdjur; samma dag stÀller Inga en rÄdjursstek pÄ bordet.
"Att röra vid honom med ord var svÄrt. Det var som om jag inte riktigt vÄgade", sÀger Ulf om vargen. Det skrivs av en författare som har sÄdan precision i sprÄket att lÀsningen drivs framÄt för att jag vill se vilka ord hon anvÀnder nÀr hon rör vid hÀndelser och ting.
"Jag vet att du Àr ledsen", sÀger Inga nÀr Ulf har det svÄrt. "Var det. Men förtvivla inte." LÄter det snÀllt? Skönlitteratur behöver inte ha ett försonande innehÄll; bra litteratur har alltid en försonande effekt, bara genom att den finns. Effekten uppstÄr genom en författarblick som undviker förstelning, som fortsÀtter att vara sÄrbar och noggrann. Genom en författarröst som söker de riktiga, personliga orden.
En av mÀnnen i jaktlaget blir riven av en björn, men det Àr egentligen överflödigt. Dramat ligger inte dÀr; bokens nerv och dramatik ligger helt i berÀttarstilen. Författarblicken smeker tillvaron sÄ uppmÀrksamt att jag just dÀrför vÀntar mig en smÀll, och spÀnner axlarna i förvÀg. Huvudpersonernas Älder bidrar ocksÄ till det: snart Àr livet slut.
En stjĂ€rnhimmel av vitsippor tĂ€nds under vĂ„ren. "Inga försökte vara nykter och miljöklok och sa att de gynnades av försurningen.â Men det förĂ€ndrar ingenting â de blir bĂ„da hĂ€nförda, Ă€nnu en gĂ„ng.
Vargar betraktas som skadedjur, och snart blir nÄgra fÄr rivna. I jaktlaget uppstÄr en lÄgintensiv konflikt mellan Ulf och de mÀn som vill skjuta hans varg.
Ulf har varit jÀgmÀstare. Han Ängrar det industriella skogsbruk som han har varit med om att bedriva medan rekordÄren övergick i stagnation. Han trÀder tillbaka frÄn sin position som jaktlagets ledare, och erinrar sig hur flocken i "Djungelboken" behandlar den varg som inte lÀngre leder jakten.
Han lÀser sina gamla jaktjournaler och minns: "PÀlsen luktade som nyuppskuret bröd." Eller var det brödet som luktade pÀls? "Det farliga Àr att börja prata bort det", sÀger han om sina minnen. "För dÄ hittar man pÄ vare sig man vill eller inte." En mycket svensk instÀllning.
I "Löpa varg" finns ocksÄ en liten kriminalhistoria. Den slutar i sorg, som alla bra kriminalhistorier gör.