Drama
Titel: KĂ€rlekens labyrinter
Visas pÄ: Bio
I rollerna: Juliette Binoche, Vincent Lindon, Grégoire Colin
Regi: Claire Denis
Speltid: 116 min
Betyg: 2
NÀr inspelningen av Claire Denis internationella storproduktion "Stars at noon" sköts upp pÄ grund av covid-restriktioner vÀgrade fransk samtidsfilms kanske frÀmsta regissör att ligga pÄ latsidan. I stÀllet Äterförenades hon med skÄdespelaren Juliette Binoche och manusförfattaren Christine Angot frÄn 2017 Ärs "Let the sunshine in" för en smÄskalig film pÄ hemmaplan. Trots ett par korta mobilfilmade sekvenser med maskprydda fotgÀngare rör det sig dock inte om nÄgon renodlad pandemiskildring, Àven om det isolerade tillstÄndets klaustrofobi tycks ha letat sig in i rollfigurernas sÄriga relationer.
"Let the sunshine in" var en kÀrleksintrig med lÀtt hand, dÀr Juliette Binoches medelÄlders konstnÀr obeslutsamt jonglerade förbindelser med ett flertal olika mÀn. Denna gÄng nöjer sig hennes Sara med att slitas mellan tvÄ stycken, den nuvarande partnern Jean och den före detta Àlskaren François. De bÄda mÀnnen har tidigare haft en arbetsrelation som slutade i spillror, och det Àr omskakande för alla nÀr François nu ÄtervÀnder efter tio Ärs frÄnvaro. Situationen Àr som upplagd för ett triangeldrama.
Det Ă€r med en ovĂ€ntat melodramatisk ton som Claire Denis iscensĂ€tter denna svartsynta historia om kĂ€rlekens lögner och sammanbrott. Det vanligtvis sĂ„ eleganta handlaget Ă€r ersatt av övertydliga repliker och gester, och hennes patenterade kĂ€nsla för sensualism fĂ„r kĂ€mpa för att fĂ„ fotfĂ€ste. Till och med det pĂ„litliga bandet Tindersticks stĂ„r för ett generiskt soundtrack. För första gĂ„ngen gör sig regissören ocksĂ„ skyldig till ett brott som fransk samtidsfilm emellanĂ„t beskylls för â navelskĂ„dande och pratiga betraktelser över medelklassens relationsproblem.
HÀr finns visserligen antydningar om nÄgot mer angelÀget, inte minst i den tafatta relationen mellan Jean och hans son frÄn ett tidigare Àktenskap. Triangeldramat Àr dock allt annat Àn engagerande. Sin vana trogen vÀljer Claire Denis att undanhÄlla de specifika detaljerna frÄn trions förflutna, men nÀr hÀrvan av gamla brott och slitningar sÄ smÄningom bubblar upp till ytan Àr det mest med en axelryckning.
"Ăr det jag sĂ€ger ointressant?" frĂ„gar den uppgivne Jean i slutet av filmen, efter det sista av mĂ„nga uppslitande grĂ€l med Sara. Svaret Ă€r dessvĂ€rre ja.