Det finns en passionshistoria som inte handlar om Jesus död â nĂ€mligen den om kĂ€rlekens galenskap. Ă tskilligt i vĂ€rldslitteraturen handlar om detta och Ă€ven om Lina Wolffs nya roman knappast hamnar i en framtida litterĂ€r kanon Ă€r Ă€mnet gemensamt. Ett destruktivt förhĂ„llande mellan en italiensk man och en svensk kvinna, samtidigt mellan förtrollande Florens och höga Nord. Men ocksĂ„ mellan den litterĂ€ra klichĂ©n och det lodande ansprĂ„ket. Redan efter nĂ„gra sidor stĂ„r det klart att det ska handla om en kvinnas underordning och medföljande vĂ„ld. Det Ă€r nĂ€r huvudpersonen pĂ„ sidan nio tĂ€nker pĂ„ föremĂ„let för sin passion â en tjock, men renlig liten man som inte ens Ă€r italienskt vacker â och dĂ€refter, synskt eller övertydligt, drar slutsatsen att det "inte finns nĂ„got som harmlösa smĂ„ tjockisar". Vilket det nog faktiskt gör, men med den regianvisningen för vad som komma skall blir romanens avsiktlighet och konstruktionens harmlöshet sĂ„ uppenbar att Ă„tminstone lĂ€sandets passion förmörkas.
"DjĂ€vulsgreppet" Ă€r en roman om hur den inledande besattheten och kroppens stĂ€ndiga begĂ€r efterhand utvecklas till ett spindeldrama dĂ€r kvinnan spinns in med trĂ„dar av kontroll, vĂ€lvilja, förlĂ„telse och oundvikligen â vĂ„ld. Det Ă€r en berĂ€ttelse med en grym verklighet som grund; i Sverige dödas ungefĂ€r 15 kvinnor varje Ă„r av en nĂ€rstĂ„ende man. Ămnet Ă€r alltsĂ„ angelĂ€get och i enskilda scener lyckas Lina Wolff mejsla fram sin passionshistoria med intensiv trovĂ€rdighet. Varför stannar kvinnan, varför slĂ„r mannen, varför gĂ„r hon tillbaka, varför utmanar hon och förlĂ„ter honom? Vad Ă€r det för demoner som behĂ€rskar dem, som förvisar deras förnuft till underjorden? Ja, svaret Ă€r vĂ€l det som ocksĂ„ finns i romanens titel â det sataniska maktförhĂ„llandet, ofta nog beskrivet och skrĂ€mmande enstĂ€mmigt, kĂ€rlekens maktspel som urartar till svart drama dĂ€r ena parten mĂ„ste gĂ„ under. Och den parten Ă€r nĂ€stan aldrig mannen.
TyvĂ€rr utvecklas romanen till ett slags kopia. Jag tycker mig lĂ€sa en beskrivning av en film som handlar om vansinnets kĂ€rlek och kĂ€rlekens vansinne och som slutar med vĂ„ld. Det blir fiktion om fiktion, dubbla hinnor lĂ€gger sig över verkligheten. Till slut bryter kvinnan upp och flyr till en annan Ă€lskare som hon har trĂ€ffat i Florens. Irrationellt â men helt i linje med kĂ€rlekens förmĂ„ga till sjĂ€lvdestruktion.
SÄ följer en final som byggs upp med ett actionfyllt tillÀggsdrama i Louisiana och dÀr tappar jag bÄde hopp och intresse. Om det ska förestÀlla symbolism Àr det övertydligt och ska det förestÀlla realism saknar det verklighetskontakt. En final pÄ övertid sÄ att sÀga. Det Àr som om sumpgaserna frÄn trÀskmarkerna i den amerikanska södern förgiftar omdömet och fÄr berÀttandets originalitet att ersÀttas av klichéer.
Att inte bli slav under passionerna rĂ€knas ofta i filosofin som vĂ€gen till bĂ„de frihet och vishet. Descartes skriver att "vishetens frĂ€msta nytta bestĂ„r just dĂ€ri att den lĂ€r oss att sĂ„ behĂ€rska passionerna och att behandla dem med sĂ„dan skicklighet, att det onda de orsakar blir lĂ€tt att uthĂ€rda och att man till och med fĂ„r glĂ€dje av dem alla". Det duger som litterĂ€r grund, anvĂ€nt som sin motsats eller som bekrĂ€ftelse, och det har med framgĂ„ng anvĂ€nts av Lina Wolff i de hyllade romanerna "Köttets tid" och "De polyglotta Ă€lskarna". Men i "DjĂ€vulsgreppet" slarvar hon tyvĂ€rr bort sitt eget tema â med emfas.