Roman
Maja Lunde
Przewalskis hÀst
Ăvers. Lotta Eklund
Natur & Kultur
Przewalskis hĂ€st har lĂ€nge gĂ€llt som den sista existerande vildhĂ€sten med anor direkt frĂ„n urhĂ€star som avbildats pĂ„ förhistoriska grottmĂ„lningar. Numera har forskningen dock kommit fram till att ocksĂ„ den hĂ€r arten, i övrigt stĂ€ndigt utrotningshotad, hĂ€rstammar frĂ„n förvildade tamhĂ€star. För den norska författaren Maja Lunde har den varit inspirationen till en roman om vildhĂ€stens sköra existens, om en framtida vĂ€rld efter en klimatkollaps â och om systerskap i nöd.
Romanens tre fristÄende berÀttelser löper omlott. I tvÄ av dem ("BerÀttelsen om min fÀrd till Mongoliet och om vad jag dÀr fann" och "Karin") diktar Maja Lunde fritt kring verkliga expeditioner till Mongoliet dÀr Przewalskis hÀst har sitt hem.
BerÀttelsen om hur Michail Aleksandrovitj Kovrov vid Sankt Petersburgs zoologiska trÀdgÄrd Är 1880 antrÀder en upptÀcktsfÀrd i hÀstens spÄr pÄ de mongoliska stÀpperna Àr romanens mest stilistiskt imponerande. Jag mÀrker hur jag under lÀsandets gÄng otÄligt blÀddrar mig fram till dessa kapitel. Historien om tyska Karin, som har vigt sitt liv Ät att bevara arten och som Är 1992 arbetar med att pÄ nytt utplantera hÀsten i mongoliska Husai, Àr bÄde dramatisk och laddad med vÀrme och optimism. Tredje delen, "Eva", utspelar sig i Norge Är 2064 och Àr liksom Lundes romaner "Binas historia" (2016) och "BlÄ" (2018) en klimatdystopi.
Maja Lundes framtidsskildringar av en vÀrld dÀr alla samhÀllsstrukturer har kollapsat och dÀr mÀnniskor drivs pÄ flykt av torka, brÀnder och hunger Àr suggestiva visioner av möjliga konsekvenser av de nu pÄgÄende klimatförÀndringarna.
Bilden av ett Norge, och underförstÄtt av resten av Europa eller vÀrlden, som Är 2064 i mÄnga avseenden befinner sig pÄ en primitiv jÀgar- och samlarnivÄ Àr förvisso tankevÀckande. En dystopis förmÄga att övertyga sitter emellertid i vardagsdetaljerna. En skildring av katastrofens förlopp, och inte bara av dess konsekvenser, hade för min del varit betydligt mer fantasieggande. Dessutom kÀnns det mÀrkligt att romanens vÀrld inte har rört sig ett steg framÄt frÄn vÄr tids digitala kommunikation. Internet, mobiltelefoni och e-post tycks i romanen ha slagits ut frÄn en nivÄ som motsvarar dagens.
En större omsorg om detaljerna hade definitivt fÄtt en sÄ angelÀgen roman att tala betydligt starkare.