I succémusikalen, som hade nypremiär i tidig september, syns Isak Bendelin, ursprungligen från Östergarn, i en av rollerna.
Han är ny för året och gör rollen som ”Åke”, en karaktär skapat speciellt för scenuppsättningen och som blir lite betagen av Fanny (Helena Bergström i filmen, Tuva B Larsen på scen).
– Det är en ensembleroll, kan man säga. Inte direkt framträdande i handlingen, säger han.
Samtidigt är han inhoppare, eller understudy som det heter i branschen, för de kollegor som gestaltar advokaten Zetterberg och prästen Collmer. Det vill säga: Är dessa sjuka eller förhindrade på annat sätt…
– …så får jag ta deras roll den kvällen. Det bygger på eget ansvar att hålla sig à jour med den, säger han.
Isak Bendelins väg till de stora teatersalongerna började hemma i Östergarn där hans sångröst upptäcktes i kyrkokören, gick via scengymnasiet och Gotlands musikalkompani, musikteaterskola i Bjärnum och tre år på Balettakademin i Göteborg.
Och nu är han där han är, sedan examen 2012 har han varit professionell musikalartist.
När teamet bakom Änglagård hörde av sig spelade han "Så som i himlen" på Det Kongelige Teater i Köpenhamn. Han var inte sen att tacka "ja".
…så sedan tidig september pendlar han från hemmet i Malmö till Stockholm och fyra föreställningar i veckan. Han och sambon Kerstin Hilldén flyttade till Skåne från Göteborg för dryga året sedan, hon spelar för närvarande i Joyride the Musical på Malmö Opera.
Pendlandet bekymrar honom dock föga:
– Det känns mest oerhört kul att ha blivit så etablerad att regissörer och andra vet vem jag är och vad jag går för.
Isak Bendelin är nu en av fem nya, inklusive Sanna Nielsen som ersatt Helen Sjöholm som karaktären Rut Flogfält (Viveka Seldahl i filmen), som tog plats i föreställningen i samband med nypremiären.
Det var hårda bud, endast två repetitionsveckor för att komma in i ruljangsen. Men nu, efter 14 föreställningar, tycker han sig ha blivit varm i kläderna. Den värmen kommer behöva hålla i sig, han hänger med ända till augusti nästa år.
Totalt fokus kväll efter kväll, hur funkar det?
– Det handlar så klart om dagsform, men det handlar också om att skapa sitt eget sätt att brinna. Samtidigt lever vi av mottagandet av en publik, att spela för full salong…jag blir alltid lika tagen av den kicken.