Festivalen arrangerades av Wisby Strand och var helt slutsåld, om man får tro Thomas Nässén som är eventansvarig på Wisby Strand.
– Kvällen var otroligt välbesökt och det var lapp på luckan. Helt slutsålt. Under kvällen så kom det 1 400 personer till mässan, säger han.
Under kvällen fanns det omkring 130 olika produkter för besökarna att smaka på, från såväl gotländska bryggerier som stora aktörer som Åbro och Carlsberg.
– Kvällen blev helt klart en succé, det är ingenting att snacka om. Både besökarna och bryggarna var otroligt nöjda efteråt och känslan var att alla fick tid att verkligen prata med konsumenterna. Jag tror att kvällen var långt över förväntan för alla inblandade.
LÄS ÄVEN: Ölnördarna får egen mässa i Visby
Enligt Thomas Nässén tyder nu mycket på att ölfestivalen får en uppföljare nästa år, och då kanske i ännu större skala.
– Det finns ju möjligheter att växa, både i antal dagar och i storlek. I år använde vi bara ett våningsplan, men med det här intresset finns ju möjlighet att använda två våningsplan nästa år. Man skulle även kunna sprida ut det över två dagar. Vi hoppas kunna sprida intresset för festivalen till fastlandet.
Så ölfestivalen kommer tillbaka nästa år?
– Det är jag helt övertygad om. Ska man göra det till två dagar får man dock kanske lägga till fler delar, som kombinationen av mat och öl till exempel.
Thomas Nässén säger att kvällen gick lugnt till, trots kombinationen många besökare och alkohol. Han berättar även att blandningen på besökarna var stor.
– Den yngsta som kom var 18 år, och den äldsta 81. Jag tycker även att könsfördelningen var jämnare än jag trodde. Jag fick känslan av att det var 65 procent män, och 35 procent kvinnor.