TvĂ„ havsörnar seglar över huvudet och pĂ„ en stenmur ligger Gösta Reilands kikare â alltid till hands. Den skĂ€ggiga mannen med lamm, inte bara i hagarna, ska strax göra en akutinsats som fĂ„raherde. Att han ocksĂ„ har jobbat med Madonna, BeyoncĂ© och andra vĂ€rldsstjĂ€rnor gör han inget stort nummer av â om ingen frĂ„gar.
ââJo, Madonna hon visste precis vad hon ville och var bestĂ€md. Hon hade rĂ„koll och kom och tittade pĂ„ alla tagningar, sĂ€ger Gösta Reiland och berĂ€ttar om de tvĂ„ musikvideos som han gjorde för Madonna med inspelningar i Los Angeles, London och i en underjordisk försöksanlĂ€ggning för kĂ€rnkraft i Stockholm.
Till Gotland kom Gösta första gÄngen som barn pÄ somrarna, nÀr han följde med sin pappa som jobbade tillfÀlligt pÄ ön som veterinÀr. Som 22-Äring for han till USA för att gÄ mÄlarskolor, men fick av en slump ocksÄ hoppa in som fotoassistent.
Foto och film gav mersmak och nÀr han efter Ätta Är i New York flyttade hem till Stockholm och en ateljé i Gustavsberg blev det uppdrag för bland annat SAS.
â Första filmen jag gjorde var en musikvideo för Teddybears, sĂ€ger han och berĂ€ttar om flytten till Gotland. Via en hyrd ateljĂ© i Garda letade han sig söderut, faktiskt nĂ€stan sĂ„ lĂ„ngt man kan komma. Vid Skoge, bara nĂ„gon kilometer frĂ„n Hoburgen köpte han och Marie gĂ„rden för 16 Ă„r sedan. Marie har bland annat drivit Folkeryds konditori i Burgsvik, men jobbar i dag pĂ„ förskola i Visby dĂ€r yngsta sonen gĂ„r högstadiet. Ăldsta sonen har kommit in pĂ„ Rytmus musikgymnasium och flyttat till Stockholm.
ââHĂ€r sitter jag, kattmannen, och tar hand om gĂ„rdens 32 tackor, sĂ€ger Gösta Reiland och berĂ€ttar om kattungarna som hĂ€rjar i husets gardiner och blomkrukor och dĂ€rför krĂ€ver nĂ€st intill stĂ€ndig tillsyn.
Trots att Gösta Reiland, 55 Är gammal, hunnit jobba i uppskattningsvis mer Àn 30 lÀnder har han aldrig filmat pÄ Gotland.
â Gotland Ă€r privat. HĂ€r laddar jag batterierna och hĂ€r Ă€r hemma. Sundre Ă€r den vackraste platsen i vĂ€rlden och dĂ€r jag helst av allt vill vara, sĂ€ger han och smuttar pĂ„ kaffet ur en Muminmugg medan han blickar ut över dalen.
Blickar över sin omgivning gör han gÀrna, eller snarare blÀnger som han sjÀlv beskriver det, om det sÄ Àr ut över nejderna pÄ Sudret eller pÄ folk i tunnelbanan i Stockholm.
ââJag Ă€lskar att betrakta och jag tycker att jag har vĂ€rldens bĂ€sta jobb. Jag Ă€r en bildmĂ€nniska och jag ser i bilder Ă€ven pĂ„ fritiden, sĂ€ger Gösta Reiland.
För tre Ă„r sedan hade hans lĂ„ngfilm âFlockenâ premiĂ€r, vilket gav honom en Guldbagge för bĂ€sta foto. Filmen gjorde han tillsammans med regissören Beata GĂ„rdeler. De bĂ„da ligger nu bakom en av höstens stora satsningar i SVT, serien âAllt jag inte minnsâ efter Jonas Hassen Khemiris succĂ©roman med samma namn.
â Jag och Beata jobbar vĂ€ldigt tajt nĂ€r vi bryter ner ett manus och vi gör en sorts bildmanusbibel, sĂ€ger Gösta Reiland och förklarar sin roll som arkitekt nĂ€r varje bildruta ska ritas.
âAllt jag inte minnsâ Ă€r ett drama i tvĂ„ tidsaxlar och kretsar kring vilka minnen som en ung mĂ€nniskas plötsliga död lĂ€mnar efter sig.
â Jag har försökt att ljussĂ€tta minnesscenerna annorlunda och gjort dem pĂ„ natten, pĂ„ det sĂ€ttet var det en ganska krĂ€vande inspelning, sĂ€ger Gösta Reiland och berĂ€ttar att han genom att anvĂ€nda Ă€ldre kameraobjektiv vill fĂ„ fram en kĂ€nsla av dĂ„tid, i kontrast till scenerna i nutid tagna med modern optiskt perfekt utrustning.
Huvudrollen som den omkomnes mamma spelas av Pernilla August.
â Hon Ă€r en otroligt skicklig skĂ„despelerska och det var vĂ€ldigt spĂ€nnande att se henne jobba, sĂ€ger Gösta Reiland.
Men sÀrskilt mycket utrymme att bli starstruck fanns inte i ett team som vÀxte samman nÀstan till en familj.
ââAlla drar sitt strĂ„ till stacken och alla Ă€r lika viktiga. Det Ă€r kul att jobba med folk som Ă€r duktiga och som försöker göra sitt allra bĂ€sta till projektet, sĂ€ger Gösta Reiland och avslöjar att han har nya uppdrag pĂ„ gĂ„ng men att inget Ă€nnu Ă€r offentligt.
Efter Guldbaggen 2016 blev hans nÀsta lÄngfilm ett verklighetsbaserat drama om en pyroman i 1970-talets Norge. Efter otaliga mordbrÀnder visade sig gÀrningsmannen vara brandchefens egen son.
ââVi hade en dansk pyrotekniker. GotlĂ€nningen Emil Hall, som Ă€r min passare, och jag fick springa omkring i skyddsklĂ€der. Maskerna smĂ€lte. Det brann i min armbĂ„ge och var lĂ€skigt, men det blev fina scener, sĂ€ger Gösta Reiland.
PĂ„ söndag kvĂ€ll visas första delen av tre av âAllt jag inte minnsâ. Ăven i SVT:s nya drama brinner det rejĂ€lt, nĂ„got som han inte vill avslöja för mycket detaljer kring. Filmfotografen sjĂ€lv Ă€r inte nĂ„got freak av serier, men till premiĂ€ren kommer han att knĂ€ppa pĂ„ sin tv, precis hemkommen frĂ„n ett filmjobb i Bukarest.
ââDet Ă€r klart att jag mĂ„ste se, men jag Ă€r lite nervös för hur den upplevs pĂ„ tv. Det Ă€r en helt annan sak Ă€n pĂ„ bio och mĂ„nga scener Ă€r mörka. Jag hoppas att folk ser nĂ„t, sĂ€ger Gösta Reiland.