Internatskolor Àr inget nytt fenomen i kulturen. Redan pÄ 1800-talet beskrev engelska internatskoleelever sina upplevelser i autofiktiva romaner som snart spred sig lÄngt bortom den överklass som skildrades.
Men med undantag för ett uppsving pĂ„ 1940-talet â och den i sammanhanget givna Jan Guillou-romanen "Ondskan" frĂ„n 1981 â har de svenska internatskoleskildringarna varit förhĂ„llandevis fĂ„. Fram till nu. Plötsligt Ă€r populĂ€rkulturutbudet fullt av pampiga skolkorridorer, propra uniformer och mindre propra nollningsfester. SpĂ€nningsromanen "Skolan", sommarens mest omtalade ungdomssatsning "Young royals", och kommande "Zebrarummet" â alla anvĂ€nder de fiktiva svenska internatskolor som dramats spelplats.
"Konstig familjÀr dynamik"
ââDet mĂ€rks att mĂ€nniskor Ă€r nyfikna pĂ„ platser som Ă€r stĂ€ngda, sĂ€ger Michaela Hamilton, en av manusförfattarna bakom tv-serien "Zebrarummet" som har premiĂ€r pĂ„ Viaplay i augusti.
Att just 2021 blev ett Är med flera svenska internatskoleskildringar tror hon Àr en slump. DÀremot Àr hon inte förvÄnad över att skildringarna lockar.
Dels för att svenskar fortfarande Àr ganska ovana vid fenomenet internatskolor, men ocksÄ för att skolorna ofta fungerar enligt ett slags alldeles egen maktordning.
ââDet Ă€r ett annat sĂ€tt att förhĂ„lla sig till uppfostran och till vilka konsekvenser handlingar fĂ„r. Och sĂ€ga vad man vill om Sverige, men det Ă€r ett vĂ€ldigt regelrĂ€tt land. Allt som Ă€r "larger than life" och gĂ„r emot normen, Ă€ven i negativ bemĂ€rkelse, Ă€r kittlande.
StÀngda platser lÀmpar sig ocksÄ vÀl för spÀnnande drama, fortsÀtter Michaela Hamilton.
ââJu mindre utrymme karaktĂ€rerna har att röra sig pĂ„, desto mer intriger. Det blir en vĂ€ldigt konstig familjĂ€r dynamik som Ă€r lĂ€tt att peta i.
"Realistiska klasskildringar"
Enligt Petter Sandgren, forskare vid Stockholms universitet som har studerat internatskolor under flera Är, vilar den senaste tidens svenska internatskoleboom pÄ en lÄng tradition. FrÄn engelska "boarding schools" till amerikanska "prep schools", frÄn "Harry Potter" till "Gossip girl": exklusiva skolmiljöer har alltid haft en sÀrskild dragningskraft.
ââMen det Ă€r verkligen en trend i Sverige just nu, konstaterar han.
En förklaring, menar Petter Sandgren, Àr att Sveriges ökade sociala klyftor har hunnit ikapp kulturen. I merparten av internatskoleskildringarna Àr det nÀmligen inte bara den slutna vÀrlden som skildras, utan ocksÄ en motpol: eleverna som inte bor pÄ internatet utan tvingas ta bussen dÀrifrÄn, den nÀrliggande kommunala skolan, eller det "vanliga" samhÀlle som tar vid dÀr skolgÄrden slutar.
ââDet hĂ€r Ă€r klasskildringar som kĂ€nns realistiska att göra i dagens Sverige. Det Ă€r nĂ„gon form av klasskritik. Samtidigt Ă€r det fascinerande att trots att de hĂ€r vĂ€rldarna ofta inte portrĂ€tteras sĂ€rskilt sympatiskt Ă€r det mĂ„nga som Ă€ndĂ„ ser dem som efterstrĂ€vansvĂ€rda, fortsĂ€tter Petter Sandgren, och nĂ€mner som exempel att internatskolornas klassiska attribut, som klĂ€dkoder och vapensköldar, pĂ„ sistone har blivit allt vanligare inslag i den svenska skolvĂ€rlden.
Inte enbart destruktivt
För Karin Wik, som i vĂ„ras debuterade med spĂ€nningsromanen "Skolan", var det just dubbelheten â den skadliga kulturen som samtidigt Ă„trĂ„s â som bidrog till att hon valde att förlĂ€gga sitt morddrama till en avlĂ€gset belĂ€gen internatskola.
ââDet Ă€r fascinerande med mĂ€nniskor som man tĂ€nker sig Ă€r vĂ€ldigt rika och privilegierade. Samtidigt handlar det i min bok om en isolerad vĂ€rld, geografiskt och kulturellt. DĂ€r finns en ganska stor risk för en osund kultur. Och det Ă€r den mixen som gör det spĂ€nnande, sĂ€ger hon.
Men, fortsÀtter Karin Wik, syftet med hennes bok har inte varit att framstÀlla internatskolor som enbart destruktiva.
ââDet Ă€r klart att ungdomar kan bete sig illa pĂ„ alla skolor. TonĂ„rskids Ă€r som de Ă€r. Men man prĂ€glas ju av den miljö man hamnar i.
Michaela Hamilton resonerar pÄ ett liknande sÀtt. Den fiktiva internatskolan i "Zebrarummet", Tuna Kvarn, mÄ framstÄ som en obehaglig plats, men "ingen Àr bara god eller ond".
ââOm en mĂ€nniska beter sig illa borde man i stĂ€llet frĂ„ga sig: Varför? sĂ€ger hon.
I arbetet med manuset har hon ocksÄ trÀffat flera före detta internatskoleelever.
ââFör att ge karaktĂ€rerna rymd kĂ€ndes det viktigt att prata med folk som gĂ„tt pĂ„ de hĂ€r skolorna och som sett den stĂ€ngda vĂ€rlden inifrĂ„n. Annars blir den sĂ„ lĂ€tt att spekulera kring.