Barnidolen Rasmusson granskas pÄ nytt

Konsumentverket inleder ett tillsynsÀrende om otillbörlig marknadsföring till barn mot influeraren Pontus Rasmusson, en av Sveriges största Youtubers bland barn.

Barnidolen anklagas för aggressiv marknadsföring mot barn, enligt Konsumentverket. Arkivbild.

Barnidolen anklagas för aggressiv marknadsföring mot barn, enligt Konsumentverket. Arkivbild.

Foto: Arkivbild

Nöje2022-12-16 09:45

Bland annat rör det sig om inlĂ€gg pĂ„ Instagram dĂ€r Rasmusson enligt Konsumentverket riktar direkta – och aggressiva – köpuppmaningar till barn. InlĂ€ggen har Ă€ven brister i reklamidentifieringen, menar myndigheten. Pontus Rasmusson uppmanas omedelbart upphöra med den hĂ€r typen av dold och vilseledande marknadsföring.

I september stÀngde Youtube ned Rasmussons huvudkanal "för att ha brutit mot vÄr barnsÀkerhetspolicy, vilken förbjuder innehÄll som sexualiserar minderÄriga". Detta efter att Svenska Dagbladet gjort en granskning av innehÄllet pÄ hans sociala medier. Granskningen ledde ocksÄ till att Konsumentverket inledde en egen bevakning av Rasmussons sociala medier.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!