Lars Linna, Magnus Dungner, David Nisbel, Zbigniew Jakubowski och Tomas Danielsson har spelat tillsammans sedan 1992. Men nu har det blivit dags att sÀtta punkt. Under sommaren och hösten försvinner de tre sistnÀmnda, en efter en. SÄ vÀrst dramatiskt Àr det visserligen inte, för det handlar i samtliga fall om pensionsavgÄngar.
NÀr GT slÄr sig ned med fem hÄller de pÄ att förbereda sig för nÀsta Gotlandsturné, deras sista.
Vid sÄdana hÀr tillfÀllen fÄr man lov att vara nostalgisk. Vad blir det bestÄende minnet frÄn dessa Är?
ââVi spelade för sĂ€kert 7 000 personer under den baltiska körfestivalen pĂ„ 90-talet. Det var mĂ€ktigt. Man vet aldrig hur mĂ„nga som ska dyka upp vid konserter. En annan gĂ„ng spelade vi i Slite. Det var en person i publiken â och han hade Ă„kt frĂ„n stan, sĂ€ger fagottisten Zbigniew Jakubowski.
ââGlöm inte Brasilien 2012! Jag glömmer i alla fall aldrig barnen i publiken och hur de levde sig in musiken. Den responsen var man inte riktigt van vid, inflikar valthornsblĂ„saren Tomas Danielsson.
Genom Ă„ren har det blivit Ă„tskilliga framföranden utomlands för den lilla kvintetten frĂ„n Gotland, delvis tack vare samarbetet med TonsĂ€ttarnas hus â ett samarbete som bidragit till blĂ„sarkvintettens sĂ€rart pĂ„ mer Ă€n ett sĂ€tt.
â TonsĂ€ttarskolans elever har skrivit musik för kvintetten sĂ„ lĂ€nge utbildningen funnits. Det har givande för dem, eftersom det rör sig fem olika instrument, men Ă€ven för oss. Tack vare detta Ă€r vi Sverigeledande nĂ€r det gĂ€ller att uruppföra ny musik. Och sĂ„nt Ă€r utvecklande, det skapar en kĂ€nsla av mening, sĂ€ger flöjtisten Lars Linna.
De internationella gÀstspelen ser förstÄs bra ut i ett CV. NÀr de senaste 27 Ären ska summeras Àr det ÀndÄ arbetet pÄ hemmaplan som betytt mest.
ââDet viktigaste vi gjort Ă€r att bygga upp olika forum, som Ă€ven de andra ensemblerna i Gotlandsmusiken kan anvĂ€nda. Jag tĂ€nker bland annat pĂ„ vĂ„ra konserter pĂ„ bibliotek och vĂ„rdinrĂ€ttningar. Rent akustiskt Ă€r detta inte de bĂ€sta lokalerna ââmen det Ă€r inte grejen. MĂ„let har varit att anvĂ€nda musiken för att för att fĂ„ folk att samlas pĂ„ samma stĂ€lle, sĂ€ger Lars Linna.
ââMan lĂ€r ju kĂ€nna sin publik nĂ€r man jobbar som vi gör. Det trĂ„kiga med det Ă€r att mĂ„nga av vĂ„ra mest trogna lyssnare gĂ„tt bort under de hĂ€r Ă„ren. Det bĂ€sta betyget vi fĂ„tt var faktiskt frĂ„n en kvinna i Klinte. âTar ni privata uppdrag?â undrade hon efterĂ„t. Hon ville att vi skulle spela pĂ„ hennes begravning. âPĂ„ ett villkorâ, svarade jag: âAtt det dröjer riktigt lĂ€ngeâ. NĂ„got Ă„r senare var det tyvĂ€rr dags, sĂ€ger Tomas Danielsson.
Deras bransch har genomgÄtt stora förÀndringar under de senaste decennierna, dÀr man gÄtt frÄn fasta ensembler till frilansgig i projektform.
ââDet Ă€r nog delvis dĂ€rför sĂ„ fĂ„ utbildar sig till blĂ„smusiker i dag. Man vĂ„gar helt enkelt inte satsa pĂ„ ett instrument fyra, fem Ă„r pĂ„ högskola om man bara har jobb dĂ„ och dĂ„, sĂ€ger klarinettisten Magnus Dungner.
ââTill saken hör att musikskolorna dragit ned rejĂ€lt. Och nĂ€r det heller inte finns en grund med fasta anstĂ€llningar sĂ„ försvinner toppen. DĂ€rför blir det allt vanligare att musiker frĂ„n andra lĂ€nder fĂ„r jobben, sĂ€ger Tomas Danielsson.
Utvecklingen Äterspeglas i blÄsarkvintetten. Musikerna som ersÀtter David Nisbel, Zbigniew Jakubowski och Tomas Danielsson kommer frÄn Isle of Man, Polen/Kanada och RumÀnien.
Oavsett vad man tycker om globaliseringen av arbetsmarknaden sĂ„ Ă€r Alice Quayle, Jake Maczynski och Gabriela Dogaru varmt vĂ€lkomna, betonar kvintettens medlemmar. I och med deras intrĂ€de blir 40 procent kvinnor, och dĂ€rtill sĂ€nks medelĂ„ldern drastiskt (den Ă€ldsta av nykomlingarna Ă€r född 1988) â en föryngring som rimmar vĂ€l med ensemblens ambition att alltid röra sig framĂ„t.
ââVi har en svĂ„r repertoar, det tycker jag fortfarande. Ribban har legat högt; jag har fĂ„tt ligga i för att klara mitt jobb. Det Ă€r inget som tyngt mig nĂ€mnvĂ€rt. Det har snarare sporrat mig att aldrig luta mig tillbaka och sluta utvecklas, sĂ€ger oboisten David Nisbel.
Men det Àr just vad han Àr i fÀrd med att göra: Att luta sig tillbaka. Sista konserten Àger rum 9 juli i NÀs kyrka
Vad kommer ni att sakna mest?
ââDet hĂ€r Ă€r ju en vĂ€rld som jag levt i Ă€ndan sedan jag var barn. Musiken har blivit en sorts hemvist. Oavsett om man befinner sig i Polen, Brasilien eller Hemse sĂ„ Ă€r det samma spelregler, samma sprĂ„k. Det finns en trygghet i det som jag kommer att sakna, sĂ€ger David Nisbel.