Ăr ljudboken ett hot eller en hjĂ€lp för den tryckta boken, och hur stĂ„r sig lĂ€sningen i den svenska skolan i ett internationellt perspektiv? Det Ă€r ett par av frĂ„gestĂ€llningarna i rapporten "LĂ€sandets Ă„rsringar" skriven av litteratursociologerna Anna Nordlund och Johan Svedjedal. Efter att ha studerat statistik och utveckling frĂ„n de senaste decennierna beskriver de den svenska lĂ€skulturen som bĂ„de "stark och tynande".
"Den tryckta boken har klarat digitaliseringen bÀttre Àn andra traditionella medier, men ocksÄ den har pÄverkats av den konkurrens frÄn nya medier som har omformat vÄr lÀskultur under det senaste kvartseklet" sÀger Johan Svedjedal i ett pressmeddelande.
NÀr det gÀller barn och ungas lÀsning konstaterar rapportens författare att det Àr starka lÀsupplevelser som ger lÀsmotivation och att sÄdana ska vara sjÀlva mÄlet med undervisningen. Om det uppfylls leder det i sin tur till att elevernas sprÄkliga, kognitiva och emotionella förmÄgor förbÀttras. Mycket tyder dock pÄ att frÀmjandet av starka lÀsupplevelser Àr ett eftersatt mÄl i skolan, enligt rapporten.
Samtliga nordiska lĂ€nder har i dag en lĂ€gre andel elever som tycker om att lĂ€sa jĂ€mfört med genomsnittet i EU- och OECD-lĂ€nderna. LĂ€gst andel i Norden har Sverige. En möjlig förklaring â förutom litteraturundervisningen i skolan â skulle kunna vara att andelen extrema anvĂ€ndare av dator och it (mer Ă€n fyra timmar per dag) Ă€r högre i de nordiska lĂ€nderna jĂ€mfört med andra jĂ€mförbara lĂ€nder.