Maria Grund Äterkommer till starka tonÄrskaraktÀrer

Nattflygaren Àr den gotlÀndska författaren Maria Grunds tredje kriminalroman. Det Àr första delen i en serie om polisen Sanna Berling som ung. Boken berÀttar bakgrundshistorien till Grunds tidigare romaner Dödssynden och Dödsdansen.

Maria Grund slÀpper sin tredje kriminalroman.

Maria Grund slÀpper sin tredje kriminalroman.

Foto: Weiwei

Litteratur2023-11-03 10:31

Recension
Maria Grund
Nattflygaren
Bokförlaget Polaris

Efter flera Ă„r i London och New York bosatte sig skribenten och manusförfattaren Maria Grund i Eksta pĂ„ Gotland. HĂ€r intill havet vĂ€xte en mörk och suggestiv berĂ€ttelse fram, som först skulle formas till ett filmmanus, men som i stĂ€llet blev hennes debutroman. Dödssynden belönades med Svenska Deckarakademins pris för Årets bĂ€sta debut 2020 och boken har översatts till ett flertal sprĂ„k. Maria Grund har berĂ€ttat att hon ville skriva om kvinnor som brottas med ett trasigt förflutet, om polisarbetet med alla dess misslyckanden, och om hur livet utanför jobbet kan sippra in och skapa problem. Först nĂ€r hon hade börjat fĂ„ fram de hĂ€r karaktĂ€rerna insĂ„g Grund att det var en deckare hon behövde skriva.

I höst slĂ€pptes hennes tredje bok om polisen Sanna Berling, Nattflygaren, dĂ€r författaren har förflyttat sig i bĂ„de tid och rum, en prequel till de tidigare romanerna som bĂ„da utspelar sig i vĂ„r samtid. Vi förflyttas till vĂ„rvintern 1986, vid tidpunkten för mordet pĂ„ Olof Palme. Natten dĂ„ Berling hör nyheten om statsministerns död pĂ„ bilradion Ă€r hon pĂ„ vĂ€g mot Visby, för att ta fĂ€rjan frĂ„n Gotland till fastlandet morgonen dĂ€rpĂ„ och pĂ„börja sin aspiranttjĂ€nstgöring vid Oskarshamnspolisen. DĂ€r bemöts hon av arrogansen i en mansdominerad vĂ€rld och fĂ„r bara de uppdrag som ingen annan vill utföra. Författaren har i Sanna Berling skapat en intressant karaktĂ€r som man gĂ€rna vill följa och tillbringa tid med. Hon har en viss tystnad i sitt sĂ€tt att vara och förklarar inte allting – det lĂ€mnas öppet för lĂ€saren att sjĂ€lv tolka vad som hĂ€nder inom henne.

Intrigen inleds pĂ„ ett nedgĂ„nget motell, dĂ€r den sextonĂ„riga Jorun bevittnar ett brott. Hon har rymt hemifrĂ„n efter att en fruktansvĂ€rd hĂ€ndelse har drabbat hennes familj: systern Julia försvann och hittades sĂ„ smĂ„ningom mördad. Medan resten av poliskĂ„ren Ă€r uppslukad av Palmemordet fĂ„r Sanna Berling i uppgift att köra Jorun hem till byn Augu i SmĂ„land, dĂ€r ytterligare en tonĂ„rstjej snart försvinner. HuvudkaraktĂ€rerna i Nattflygaren Ă€r bĂ„de vuxna och tonĂ„ringar och bland de senare Ă€r det frĂ€mst Joruns berĂ€ttarröst vi fĂ„r följa. Historien Ă€r vĂ€xelvis skriven ur hennes perspektiv och utspelar sig dĂ„ i hennes och hennes jĂ€mnĂ„rigas universum. Som lĂ€sare kĂ€nner man sig nĂ€ra sin egen tonĂ„rstid nĂ€r Grund gestaltar de starka tonĂ„rskaraktĂ€rerna, i en egen parallell sfĂ€r avskild frĂ„n vuxenvĂ€rlden.

Scenerna Àr filmiska och man ser dem tydligt framför sig. SÀttet som författaren för berÀttelsen framÄt, med korta meningar och en dialogdriven hÀndelseutveckling, pÄminner om att hon tidigare arbetat med filmmanus. Tempot Àr ofta högt och karaktÀrerna Àr i stÀndig rörelse framÄt, dÄ och dÄ med tillbakablickar i minnen. Ibland önskar jag att berÀttelsen stannat upp ett slag, dröjt kvar lite lÀngre i en kÀnsla eller en scen. StÀmningarna fÄr mig att tÀnka pÄ tv-serien Twin Peaks, som liksom Nattflygaren skildrar framför allt tonÄrstjejers utsatthet i en omgivning fylld av hot och faror. HÀr finns ocksÄ liknande miljöer: det pÄ ytan idylliska lilla samhÀllet, dÀr nÄgot skrÀmmande lurar bakom husfasaderna och i den mörka skogen intill:

”Bortom det sista kvarteret börjar sjöarnas landskap. Hon rör sig framĂ„t pĂ„ den smala stigen, den ringlar sig som en svart bĂ€ck genom det mörkgröna. DĂ„ och dĂ„ kastar hon en blick Ă„t sidan. Sly vandrar mellan trĂ€den. En ensam smĂ„fĂ„gel sĂ€tter grankjolarna i rörelse. Allt annat tycks slumra under det som multnar.”

Det fiktiva ortsnamnet Augu betyder ögon pÄ fornnordiska, beslÀktat med gutniskans auge, och byn har fÄtt sitt namn efter skogssjöarna som liknar ett ögonpar. I jÀmförelsen med Twin Peaks tÀnker jag ocksÄ pÄ fÄglarna, nattflygarna, som Àr ett bÀrande ledmotiv i bÄde kriminalromanen och den amerikanska 90-talskultserien. Och liksom regissören David Lynch tar Maria Grund tonÄringarna pÄ allvar. Det Àr i skildringarna av tonÄrstillvaron som berÀttelsen brÀnner till och berör som mest, mitt i de högtflygande drömmarna, de snÄriga kÀnslorna och hemligheterna.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!