För en vecka sedan kom det glädjande beskedet till Gotlands museum. Allmänna arvsfonden beviljar nära 2,2 miljoner kronor i bidrag till skolprojektet "Hej Salam".
– Det är jätteroligt. Nästan allt går ut till det gotländska kulturlivet, säger projektledaren Armin Scholler och berättar att "salam" betyder både hej och fred på flera olika språk.
Under två års tid ska han tillsammans med kulturarbetare besöka alla öns skolor, från förskoleklass till gymnasiet, för att främja en värdegrund och ett förhållningssätt som öppnar för integration. Totalt hoppas projektet nå 6 500 elever plus deras lärare.
– Det handlar om att möta utsatta grupper. Det är en större fråga än integration, det handlar om att bemöta vem som helst och om medmänsklighet, säger Armin Scholler.
Fram till sommaren 2016 drev han och museet projektet "Konstakuten", också det finansierat av Allmänna arvsfonden.
– Vi gjorde 150 utryckningar över tre år, säger Armin Scholler och berättar att syftet då var att bidra till undervisningen genom att få in mer konst i skolan.
Den här gången tar han hjälp av tre kulturarbetare. Dansaren Unn Dahlman ska lära eleverna mer om kroppsspråk och hur de själva reagerar i olika situationer.
– De får testa hur det är att bemöta andra rent fysiskt, säger han.
Agneta Gazelius kommer att bidra med det historiska perspektivet kring tiden för andra världskriget.
– Hennes pappa räddade flyktingar i de vita bussarna. Hon minns hur det var när sirenerna gick, berättar Armin Scholler.
Mubarak Shah Purdel lämnade Afghanistan och bor numera på Gotland. Han har med hjälp av Film på Gotland gjort den prisbelönta kortfilmen "Jag vandrade från en kontinent till en annan" och kommer att ingå i projektet "Hej Salam".
– Utifrån filmen kan han berätta för barnen i skolan hur det är att vara flykting, säger Armin Scholler.
Själv kommer Armin att med hjälp av konsten diskutera värdegrund med eleverna.
– Genom konstverk speglar vi oss själva och var vi står, säger han.
Projektet har också en del till, där ungdomar möts utanför skolan, tillsammans med etablerade kulturarbetare och dessutom ett syfte att slussa elever vidare till kulturskolan på Gotland.