Här får ringmuren hundra nya grannar

Nu byggs det i kvarteret Järnvägen, och planen för nästa satsning är klar. Med tiden kommer det att bli över hundra lägenheter med attraktivt läge utanför Söderport.

Foto: Grafik: Per Leino

Kulturkvarter (GA)2019-03-14 06:20

När Fastighetsverket för några år sedan sålde delar av kvarteret Järnvägen, som längre tillbaka använts av Gotlands Järnväg för lokstallar, verkstäder och andra verksamheter knutna till järnvägen, öppnades möjligheter att omvandla området till attraktivt boende.

I planprogrammet från 2013 föreslogs att även regionens parkering med plats för 120 fordon skulle bli ett bostadskvarter. Gillöga AB vann markanvisningstävlingen med ett förslag om att bygga 20 lägenheter och 6 stadsradhus. De sistnämnda visade sig dock vara svårsålda. Bolaget begärde att få ändra i detaljplanen, och nyligen godtog regionstyrelsen en ändring trots att stadsarkitektkontoret avrådde. I stället för sex stadsradhus ska tolv lägenheter byggas, vilket ökar antalet lägenheter i kvarteret till 32.

– Jag förstår om tjänstemännen avråder och är försiktiga, så vi tog kontakt med Eva Nypelius (regionstyrelsens ordförande) och Eva Ahlin (ordförande i miljö- och byggnämnden), berättar David Tomsic hur man gick till väga för att få igenom förändringen.

– De nya lägenheterna är redan sålda, tillägger han.

Arbetena med flerbostadshuset mot Peder Hardings väg har påbörjats. Enligt David Tomsic påverkar den sena förändringen inte kvarterets utemiljö, som bland annat ska innehålla odlingslotter, växthus och en vattenspegel.

– Arkitektbyrån Koncept Stockholm har gjort ett jättebra jobb, säger David Tomsic och påpekar att man ska försöka bevara de unika isräfflor som hittades när arbetena inleddes.

Vid februarisammanträdet sade miljö- och byggnämnden ja till förslaget till detaljplan för den del av kvarteret som ligger mot Söderväg. Förslaget som nu är ute på samråd innebär att tre nya hus mot Söderväg och Peder Hardings väg byggs, samt att huset som tidigare inrymt vårdcentral får ytterligare en våning. Det kan ge kvarteret upp emot 80 lägenheter, men även kontor.

Det är Ruthström & Larssons dotterbolag Kåcu AB som ska bygga.

– Det är 500 personer som gjort intresseanmälningar. Vi bygger sannolikt mest tvåor och treor, både bostadsrätter och hyresrätter, säger Ruthström & Larssons vd Johnny Ruthström som räknar med att försäljningen av lägenheter kan starta mot slutet av det här året.

Ett underjordiskt garage med 100 platser blir det första som ska byggas.

– Sedan bygger vi de två nya husen mot Söderväg och Peder Hardings väg. Huset mot Järnvägsparken blir nog sista etappen, säger Johnny Ruthström.

Detaljplan ska skapa en tydligare gatumiljö och göra Söderväg mer ”stadsmässig”, men måste samtidigt ta hänsyn till världsarvet. Från kvarterets norra del är det inte mer än 50 meter till Söderport.

– I utformningen av kvarteren måste man även ta hänsyn till utemiljön och parkeringar. Jag tycker att vi uppnått en bra balans, säger stadsarkitekt Christian Hegardt.

I huset som ska byggas mot Söderväg planeras butikslokaler i bottenplanet. Fler butiker strax utanför ringmuren blir positivt för innerstaden, tror Christian Hegardt:

– Områdena utanför är strategiskt viktiga för innerstaden. Det gäller inte bara vid Söderport, utan även Östercentrum, säger han.

Det kan bli ännu fler lägenheter i kvarteret Järnvägen. Byggnadsnämnden gav 2013 ett planuppdrag även för Visby Järnvägen 5 och 8, den del av området som gränsar mot Solbergaleden. Där har dock inget planarbete påbörjats, eftersom det krävs att fastighetsägaren är intresserad och vill vara med och betala för arbetet.

– Vi för samtal med fastighetsägaren, men det är ännu i ett tidigt skede. För att vi ska börja arbeta med en detaljplan måste vi först komma överens om ett planavtal, säger planarkitekt Annie Lovén.

Enligt planförslaget kan befintliga hus mot Solbergaleden ersättas med nya, alternativt byggas på. Husen kan bli lika höga som de mot Söderväg, tre våningar.

– I dag upplevs Solbergaleden som en barriär. Med ny bebyggelse kan man förhoppningsvis också förändra gaturummet så att karaktären av genomfartsled inte blir lika påtaglig, säger Christian Hegardt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!