Xbox-chef imponerad av svensk spelutveckling

Sverige ligger i framkant nÀr det gÀller spelutveckling, Àven bland de mindre, oberoende företagen. Det sÀger Agostino Simonetta, chef för Xbox globala partnerskap.
–Europa Ă€r avundsjuka pĂ„ er, sĂ€ger han till TT.

"Valheim" – det senaste i en rad av populĂ€ra spel som skapats i Sverige. Pressbild.

"Valheim" – det senaste i en rad av populĂ€ra spel som skapats i Sverige. Pressbild.

Foto: Iron Gate/TT

Kultur och Nöje2021-05-25 07:00

Paradox, Avalanche, Massive och Dice i all Àra. Sverige sticker Àven ut nÀr det gÀller de mindre spelutvecklarna, enligt Agostino Simonetta.

Han Àr chef för ID at Xbox, som Àr Microsofts satsning pÄ samarbeten med indieutvecklare.

– NĂ€r vi 2013 presenterade projektet vid spelmĂ€ssan Gamescom hade vi 50 partner. Nu har vi över 4 000 partner med 2 000 slĂ€ppta spel, sĂ€ger han i en intervju med TT.

En hel del av dessa samarbetspartner finns i Sverige.

– Sverige har ett fantastiskt ekosystem, ett av de bĂ€sta för spel i Europa, sĂ€ger han.

Han berĂ€ttar att hans senaste jobbresa – innan pandemin satte stopp för sĂ„dana – var till Stockholm för att trĂ€ffa 150 utvecklare frĂ„n hela Europa, varav en hel del svenskar.

Simonetta beskriver att högst upp i ekosystemet finns de stora utvecklarna. NÀr erfarna personer lÀmnar dem för att starta nya bolag finns det dessutom gott om talanger frÄn universiteten, och numera Àven kapital, för att kunna vÀxa.

Det rör sig inte om ett storstadsfenomen, betonar han.

– Titta pĂ„ "Valheim" som kom ut nyss, och titta pĂ„ Skövde, dĂ€r jag varit sĂ€kert fem–sex gĂ„nger de senaste tre Ă„ren. Det handlar inte bara om Göteborg och Stockholm. Du har en stad ute i ingenstans vars ekonomi frĂ€mst kretsat kring bilar, och sĂ„ har du nu helt plötsligt ett otroligt spelnav, sĂ€ger han.

TT: Ser du tillvÀxtpotential i Sverige?

– Ja, nĂ€r du vĂ€l har ett livligt ekosystem som fortsĂ€tter att utvecklas och vĂ€xa finns det utrymme för potential. Jag skulle inte bli förvĂ„nad om nĂ€sta stora grej Ă„terigen kommer frĂ„n Sverige. Ni har sĂ„ mycket talang, sĂ€ger han och nĂ€mner Polen och Storbritannien som andra lĂ€nder med liknande lĂ€ge i Europa.

LĂ€rdomar av pandemin

NĂ€r det gĂ€ller pandemins pĂ„verkan tror han att en del indieutvecklare har klarat sig bĂ€ttre Ă€n de stora bolagen, till följd av att man redan har haft teknik och vana av att jobba pĂ„ distans. Han konstaterar att vissa titlar har försenats, och att utvecklare vittnar om att slutskedet av projekt – eller i samband med milstolpar – har blivit svĂ„rare. Det som tidigare kunde lösas kring ett mötesbord kan nu ta lĂ€ngre tid.

– Men vi mĂ„ste se till det positiva. Vi har lĂ€rt oss att vi i vissa fall kan jobba bĂ€ttre nĂ€r vi Ă€r mer utspridda. Det tror jag kommer att vara en lĂ€rdom av det hĂ€r, att vi lĂ€rt oss att vi kan vara nĂ€stan lika effektiva nĂ€r vi jobbar pĂ„ ett digitalt sĂ€tt pĂ„ avstĂ„nd.

Fakta: Svenska spelutveckare

2019 fanns 435 företag, varav 51 har tillkommit sedan Äret innan.

NĂ€rmare 6 000 personer Ă€r anstĂ€llda av bolagen i Sverige. Störst Ă€r Embracer group med cirka 1 800 anstĂ€llda, följt av Dice (cirka 800), Ubisoft (Massive och Stockholmskontoret) , King och Stillfront, med drygt 700 anstĂ€llda vardera.

UngefÀr hÀlften av bolagen bestÄr av en anstÀlld, som ocksÄ Àr Àgaren.

Flest spelutvecklare finns i Stockholm, Malmö och Göteborg. Stora spelnav Àr Skövde, SkellefteÄ, Karlshamn, UmeÄ, Norrköping och Linköping.

KĂ€lla: Dataspelsbranschen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!