Veteraner möter unga grafiker på Kungsgården
Som komplement till dessa två tunga namn ställer tre relativt unga grafiker från Grafikgruppen i Visby ut i Silversmedjan, Lotta Pettersson, Lena Jansson och Hanna Hederstedt.
*
Åsa Ardin Kedjas utställning handlar om tiden, livet och döden. Här finns människor som finns till och här finns människor som funnits. Mer och mer av det hon gör handlar om människor - som stenskulpturer, som grafik eller som videokonst.
Tidsfaktorn för Åsa Ardin Kedja sträcker sig fyra miljoner år tillbaka i tiden, då både den gotländska kalkstenen och carrara-marmorn började ombildas från organiskt liv till sten. Ur stenen har hon sedan plockat fram det som vill komma fram, mest kvinnoskulpturer och änglar. Här, precis som i grafiken, är det släktingarna vid Österby i Garda som pockar på att framträda. Det är i alla fall så hon tänker. Hon tror att det till viss del handlar om ålder och erfarenheter.
Stenen hon använder kommer från många olika hörn av tillvaron, Sienna, Carrara, Garda, Sudret eller Östergötland. En nyhet för Åsa Ardin Kedjas skulpturer är tillägget av den mosaik hon ärvt efter Erik Olsson i Sanda som inte längre jobbar med de små pusselbitarna. Därför kan ytterligare ev plats läggas till Åsas geografiska utflykter, italienska Ravenna.
Grafiken har alltid varit viktig för Åsa och på den här utställningen finns den med, bland annat ett självporträtt i kol. Men det är ändå videokonsten som engagerar henne mest och som ger henne störst arbetsglädje. "Ögonblick i sänder" och "Över Styx" är tunga titlar på videos som är betydligt lättare att se på. Även här har familjen och släktingarna stor betydelse för skapandeprocessen.
*
Janos Szilasi har varit en av de tongivande keramikerna på Gotland under lång tid, men sällan ställt ut sina alster i den här miljön. Nu visar han många fina prov på sina experiment med zinkbaserad kristallglasyr som skapar härliga och oförutsägbara mönster.
Det handlar om exakta temperaturer i bränningen som det tagit mycket erfarenhet att prova ut, skillnaden mellan 1315 och 1350 grader Celsius i ugnen under tio timmar är skillnaden mellan dessa vackra pjäser och fullständig katastrof. Men de olika färgerna som baseras på metalloxider, exempelvis järn, cobolt, koppar och mangan skiljer sig också åt.
Urnor, vaser och fat är drejade av porslinslera, som visserligen krymper mycket vid bränningen, men som klarar de här höga temperaturerna. Traditionella former med drag från den ungerska keramiken, men också från italienska och grekiska former.
Janos Szilasi ger på utställningen prov på långdragna cylindriska former som kräver stor hantverksskicklighet, men också på vida fat som kräver ytterst långsam torkning för att inte spricka eller krympa.
*
Fotografen Peter Assar Monsen har varit den stora inspirationskällan för grafikern Hanna Hederstedts tryck i Silversmedjan. Här har hon låtit sockorna följa med genom tryckpressen när hon skapat sina känslomässiga tryck. Sockor som är som fötter som berättar mycket om oss människor. Temat för hennes bilder är "lek, dans och fest".
Lena Jansson har bland annat flera fågelmotiv på sina collografier. En skränande skräntärna och en kråka vid sidan av "känsla av vår" där hon hängt årets första tvätt på utomhustorkning.
Lotta Petterssons grafik ter sig ganska personlig och det verkar som hon tagit hjälp av det privata fotoalbumet när hon skapat sin bilder, ofta en person i centrum som hon gett ett attribut.
Utställningarna kan ses till och med 19 juli.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!