Vårdans - en dansmosaik

Kultur och Nöje2007-05-21 06:00
Som en mosaik med mängder av små bitar var årets Vårdans, Gotlands dansutbildningars elevföreställning. Tio nummer - lika många som antalet elever - uppdelade i flera små akter.
Så ska en elevföreställningen vara; pröva friskt, blanda och ge - i år utan något tema som begränsade. Musikaliskt fanns allt från Evert Taubes "Ellinor dansar" och Beethovens "Månskenssonaten" med Fläskkvartetten till sönderklippt techno med Massive Attack och Fatboy Slim.
Känslorna stod i centrum. Stark musik i kombination med Ulf Grönhagens utmärkta ljussättning skapade stämning. Men det var ändå de berättande numren som fick fäste. "Enter" fångade människan i ekorrhjulet - effektivt gestaltat av kontorsklockans högljudda tickande och dansarnas monotona rörelser. "Åh" spelade upp ett möte, kanske på en krog, där ett bråk (gestaltat med ett vattenkrig) slutade i försoning. Effektfullt var även Anna Gordh Humlesjös "LuLus Epilog", där hon dansade med sig själv - alter egot i form av Markus Nordgrens animerade skelett.

Saknades det något?
Männen förstås. Dansen har alltid speglat spänningen mellan man och kvinna - passion, olycklig kärlek, könsförtryck. Med bara kvinnor på scenen mister man en dimension, men det kan man inte lasta eleverna vid Gotlands dansutbildningar för. Snarare männen, som inte upptäckt vilka uttrycksmöjligheter dansen har.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!