Banksy drömde om att göra en film som var för gatukonsten vad ?Karate Kid? var för kampsporten på 1980-talet. Slutresultatet - enligt stjärnan själv - blev snarare vad filmen "Hajen" var för vindsurfingkulturen.
- Kanske betyder det att konst egentligen är ett skämt, säger Banksy i slutet av den egna dokumentärfilmen "Exit through the gift shop".
Han är gatukonstnären som erövrat de fina salongerna med sina underfundiga, satiriska kommentarer. Den mytomspunna brittens första film är både efterlängtad och hyllad. Den fick inget pris på Oscarsgalan, men så är det heller inte ingen dokumentär av det traditionella slaget, om den överhuvudtaget kan kallas dokumentär. Filmens viktigaste personer, Banksy och den franske filmaren/konstnären Thierry Guetta, får nog räknas som två av de minst pålitliga personerna i genren.
Osäkerheten kring huvudpersonernas äkthet är ingen tillfällighet menar Jacob Kimvall, doktorand i konstvetenskap och specialist på graffiti och gatukonst. Det är det mångbottnade som har gjort Banksy till mer än en stor streetkonstnär.
- Han och Shephard Fairey är de två på allvar gränsöverskridande konstnärerna som finns i dag. De skapar konsthändelser som passar i det samtida mediaflödet, i den meningen är de Andy Warhols arvtagare, säger Jacob Kimvall.
Banksys film börjar som en kartläggning av den alternativa konstscenen med avstamp i Guettas maniska och planlösa filmande. Fransmannen filmar gatukonstnärer i action och lyckas till slut vinna även Banksys förtroende. Han blir en värdefull assistent i Banksys vidlyftiga projekt, som när en docka klädd till Guant‡namofånge placeras på Disneyland och Guetta är den som grips av säkerhetsvakterna när han filmar det hela.
Men Banksy stannar inte där. När det framgår att Guetta inte kommer göra någon dokumentär tar Banksy över kameran. Konstnären blir filmare och filmaren blir konstnär när Banksys adept i stället förvandlar sig till Mr Brainwash, en streetkonstnär med storhetsvansinne och noll respekt för konsthistorien och konstnärliga kvaliteter - som säljer konst för miljoner till ängsliga LA-bor.
Guetta själv har i intervjuer intygat att allt är 100 procent sant, för att i samma andetag beskriva sig själv som Banksys allra största konstprojekt. Mr Brainwash blir en parodi på konstvärldens sätt att haussa konstnärer som Damien Hirst. Men filmen driver också med Banksy själv, gatukonstnären som numera har både gallerist och agent och vars verk säljs för miljonbelopp.
- I alla hans verk finns en dubbelhet, han förringar och upphöjer sig själv på samma gång, en slags metakommentar som kanske har förstärkts med hans framgångar, säger Jacob Kimvall.
Banksys starkaste sida, menar Kimvall, är hans humor, som går hem långt utanför de snäva konstgrupperingarna.
- Han är fortfarande mycket större utanför konstvärlden än inne i den. Det samma gällde ju Andy Warhol under många år. Konstvärlden, och även graffitivärlden, är konservativ. Det gränsöverskridande passar inte in, säger han.
Möjligen är Mr Brainwash Banksys kommentar till just det. I filmen konstaterar han att Mr Brainwash bryter mot alla regler om hur man gör konst och vad en konstnär är.
- Thierry spelar inte efter reglerna, men å andra sidan ska det ju inte finnas några regler för konsten, som Banksy själv formulerar det.