Uppdraget är större än skolbibliotekens resurser
Biblioteken är i detta avseende en guldgruva och mycket viktig resurs i skolan.
Trots detta finns det fortfarande helt obemannade bibliotek på grundskolorna från förskoleklass till sjätte klass. Ansvaret ligger främst på lärarna, vid sidan om deras ordinarie arbetsuppgifter ska de se till att detta första viktiga möte med ett bibliotek, böcker och läsande bli så positivt som möjligt. Hjälpa barnen att hitta rätt bok för just dem, väcka en nyfikenhet och lust.
Först på högstadiet finns det mer regelmässigt bemannade bibliotek med utbildad bibliotekspersonal.
På gymnasiet ser det något bättre ut men även här är resurserna alltför små i förhållande till uppdraget.
När det nya huset på Säveområdet byggdes där Richard Steffen-gymnasiet i dag huserar, byggdes ett påkostat och stort bibliotek på översta våningen. Här ska gymnasieelever från fyra skolor servas, 1 700 elever totalt. Därutöver har skolorna tillsammans totalt 345 anställda.
- Det finns riktlinjer som säger att ett bibliotek ska ha en bibliotekarie på 500 användare och därutöver en biblioteksassistent på heltid om man har öppet hela dagarna, förklarar bibliotekarie Elisabeth "Lisa" Stenberg Lundin som häromdagen började som vikarie på biblioteket som har en bibliotekarietjänst och 1,5 tjänst som biblioteksassistent.
*
Trots knappa resurser har antalet utlånade böcker ökat väsentligt vid Sävebiblioteket. Från 10 000 förra året till redan 17 000 i år.
Det finns två unika aspekter på biblioteket på Säve, det första är att det är så stort och fint, det andra är att det ska serva fyra olika skolor.
- Det är få gymnasieskolor som har ett så här fint och påkostat bibliotek, men jag har heller aldrig träffat på någon kollega som har fler än en skola att ta hand om, berättar bibliotekarie Louise Greveback som snart ska gå på föräldraledighet.
De olika gymnasieskolorna: Christopher Polhem, Elfrida Andrée, Richard Steffen och Trojaborg har alla olika inriktning och kräver därmed naturligt helt olika kategorier av litteratur och media.
- Hade vi varit fler hade vi kunnat samarbeta mer med lärarna om vad som behövs för de olika kurserna och vi skulle kunna hjälpa eleverna mycket mer. Det finns ju de som behöver extra hjälp och stöd i att leta och sortera bland alla källor, förklarar Louise Greveback.
- Läroplanen utgår från ett undersökande arbetssätt och problembaserad inlärning, det förutsätter ett väl fungerande bibliotek, tillägger Lisa Stenberg Lundin.
Några särskilda resurser till elever med läs- och skrivsvårigheter finns inte. De böcker som finns som talböcker är endast skönlitteratur, inga läroböcker.
- På högskolan kan man få all litteratur inläst kostnadsfritt men inte under grundskola och gymnasium vilket är mycket märkligt, konstaterar Lisa Stenberg Lundin.
Att introducera människor i böckernas värld kan vara en häftig upplevelse, det vet både Louise och Lisa.
- Det är en helt ny värld som öppnar sig, berättar Lisa Stenberg Lundin.
- Många talar om att biblioteket är en skolas hjärta men på många håll är det knappt så detta hjärta slår, konstaterar Lisa Stenberg Lundin.
Det gäller alltså framför allt grundskolan där många bibliotek inte ens är bemannad någon stund i veckan.
*
Birgitta Caperius, 1:e skolbibliotekarie vid barn- och utbildningsförvaltningen, hoppas mycket på att nämnden ska ge klartecken till en ökad bemanning i grundskolorna senast 2008.
- Vi skulle behöva tre miljoner kronor per år för att klara åtminstone tio timmars bemanning i grundskolan förskoleklass till år 6, berättar hon.
Jämför man biblioteksverksamheten med andra kommuner så ligger Gotland bra till vad gäller anslag till media men vad gäller bemanningen så har vi halkat efter, det vittnar både grundskole-och gymnasiebiblioteken om.
I Kulturrådets rapport från 2003 (Kulturen i siffror/Skolbibliotek) konstateras att var fjärde grundskola har ett bibliotek eller bokrum som är helt obemannat, medan var tionde har avsatt personal under högst fem veckotimmar till biblioteksservice. I grundskolan svarar bibliotekarier endast för 36 procent av personaltimmarna. Pedagoger/lärare står för 24 procent och resterande 40 procent utfördes av "annan personal".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!