När Gotland Chamber Music Festival öppnar portarna till årets första konsert i domkyrkan den 30 juli är det med en ny gotländsk verksamhetsledare, Perolof Kallings som tidigare varit chef för Jönköpings konserthus, som tillsammans med Magnus Wiman sköter festivalen från Gotlands horisont.
De båda gläds åt det fina program som de konstnärliga ledarna Staffan Scheja och Roland Pöntinen lyckats sätta samman till de sex konserter som ges den 30 juli till den avslutande finalkonserten den 3 augusti.
Tre av konserterna ges i S:t Nicolai ruin, numera Kultudralen, och en konsert vardera i domkyrkan, Dalhems kyrka samt Bläse Kalkbruksmuseum.
Örongodis
- Det blir mycket örongodis för de som gärna lyssnar på kammarmusik, försäkrar Perolof Kallings som gärna framhåller att världsnamnet Martin Fröst är tillbaka på Gotland Chamber med sin klarinett.
Men här finns även den prisade stråktrion ZilliacusPerssonRaitinen, paret Svante och Katarina Henryson, operasångaren och kompositören Mikael Samuelson, pianisten Henrik Måwe, cellisten Hanna Dahlkvist och duon KeMi med violinisten Daniel Migdal och gitarristen Jacob Kellermann.
- Och det är dessa och andra musiker tillsammans med Staffan Scheja och Roland Pöntinen som genom åren hållit entusiasmen uppe, även om organisationen här på Gotland har skiftat genom åren, förtydligar Perolof Kallings.
Debussy och Ravel
Både Perolof Kallings och Magnus Wiman menar att kammarmusiken totalt sett är en liten musikalisk nisch och det är svårt att konkurrera om publiken.
Arrangemangen har under åren också kolliderat med andra stora evenemang, både ljud- och publikmässigt.
Årets upplaga av Kammarmusikfestivalen kommer särskilt att uppmärksamma de jubilerande tonsättarna Debussy och Ravel, men kommer naturligtvis även att innehålla aktuella klassiker som Mozart, Brahms och Beethoven.