TonsÀttarcentret bryter barriÀrer

Reza Mortazavi avslutar just nu en mÄnadslÄng vistelse pÄ TonsÀttarcentret i Visby. Reza Àr den första iranske kompositören nÄgonsin som fÄtt möjlighet att lÀmna sitt land, enbart för att Àgna sig Ät att skriva musik.

Den iranske kompositören Reza Mortazavi har under en mÄnad vistats pÄ TonsÀttarcentret i Visby. Med sig tillbaka till Teheran tar han mÄnga erfarenheter, det konstnÀrliga samtalet, nya intryck och naturligtvis ett helt nykomponerat stycke influerat av det gotlÀndska samhÀllet.

Den iranske kompositören Reza Mortazavi har under en mÄnad vistats pÄ TonsÀttarcentret i Visby. Med sig tillbaka till Teheran tar han mÄnga erfarenheter, det konstnÀrliga samtalet, nya intryck och naturligtvis ett helt nykomponerat stycke influerat av det gotlÀndska samhÀllet.

Foto: Bengan Zettergren

Kultur och Nöje2010-05-27 04:00

Han hade planerat att fÀrdigstÀlla ett redan pÄbörjat verk under vistelsen pÄ Gotland, men mötet med den gotlÀndska kulturen och naturen skapade nya förutsÀttningar och han valde i stÀllet att skriva nÄgot helt nytt.

En mÄnadslÄng vistelse pÄ TonsÀttarcentret i Visby Àr snart tillÀnda och Reza Mortazavi frÄn Teheran kan nu summera intrycken och jÀmföra hur musiker och kompositörer har det pÄ andra hÄll i vÀrlden och förhoppningsvis kan det bidra till en förÀndring Àven hemma i Teheran och i Iran som helhet.
Hans ambition att livnÀra sig pÄ det han brinner för, att komponera klassisk samtida musik Àr ganska svÄrt i hemlandet.
Musiklivet i Iran dras med mÄnga problem.

KrÀvs tillstÄnd
I Iran och i huvudstaden Teheran finns bara en enda symfoniorkester och det Àr nÀst intill omöjligt at fÄ sina verk uruppförda av dem. Det krÀvs ocksÄ en formell tillÄtelse frÄn regimens sida och ÀndÄ mÄste tonsÀttarna oftast ta pengar frÄn egen ficka för att bekosta ett framtrÀdande.
Reza, liksom de flesta av hans kompositörskollegor, livnÀr sig som lÀrare pÄ de tvÄ universiteten i Teheran som utbildar unga mÀnniskor i bland annat musik. DÀrför Àr det extra viktigt att barriÀren mot andra lÀnder bryts sÄ att nya idéer kan brytas mot traditionen.

Inget samhÀllsstöd
De flesta kompositörer Àr medlemmar i "House of Music", en sammanslutning som nu söker medlemskap i den internationella musikvÀrlden, till ISCM som förra Äret arrangerade VÀrldsmusikdagarna i Visby, VÀxjö och Göteborg, och dÀr TonsÀttarcentret i Visby spelar en viktig roll.
Det klassiska musiklivet i Iran Àr relativt litet och fungerar utan samhÀllsstöd.
Att Reza kunde skapa den hÀr möjligheten att resa till Sverige och Gotland beror pÄ en tillfÀllighet. Han vann ett pris under en musikfestival dÀr Àven en estlÀndsk ensemble medverkade. Av dem fick han tipset att söka ett stipendium för en mÄnadslÄng vistelse hÀr.
Resa och uppehÀlle fick han bekosta frÄn egen ficka, men boendet och vistelsen pÄ TonsÀttarcentret betalas av stipendier.
- Den hĂ€r mĂ„naden har varit ovĂ€rderlig för mig som gillar det konstnĂ€rliga samtalet. Vi iranier Ă€lskar konst, men det Ă€r svĂ„rt att leva av det, sĂ€ger Reza.
Även om de formella hindren inte Ă€r oöverstigliga i hemlandet sĂ„ finns det alltsĂ„ ingen satsning frĂ„n samhĂ€llet till det fria konstlivet.
Den hÀr mÄnaden har öppnat mÄnga fönster och byggt broar till Iran och det Àr ocksÄ ett av verksamhetsledare Ramon Anthins uppdrag som medlem i ISCM:s exekutiva kommitté.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!