StÀmningsladdad Krut- tornsvy och möbelpremiÀr

Kultur och Nöje2006-12-02 06:00
Johan Ericsons stÀmningsladdade olja med Kruttornet i centrum daterad 1906. Eller George von Rosens detaljrika S:t Nicolai ruin med landsbygdspÄminnande omgivning frÄn 1860. Eller en ovanligt expressiv David Ahlqvist-olja.
Dessutom för första gÄngen möbler i form av en dambyrÄ och en senbarockspegel frÄn 1700-talet.
Ja, Harryssons handelshus har laddat upp inför julskyltningen. Julsalongen har man inrymt i sjÀlva centrum av strÄket frÄn Söderport-Stora Torget, i café RegnbÄgen vid Wallérs plats.
Leif Harrysson Àr nöjd med att för första gÄngen ha med möbler i samlingen.
- Det blir nÀr vi har kyrkan eller andra större lokaler.
HÀr Äterfinns sÄledes en dambyrÄ i gustaviansk stil med viss dragning Ät empir och smyckad med intarsia dÀr ett liknande exemplar stÄr pÄ Nordiska museet.
- Jag har aldrig sett en sÄ nÀtt liten dambyrÄ. Den Àr i bra skick, om Àn med nÄgra utbytta delar, för sina 200 Är.
PÄ baksidan Äterfinns initialerna "BTD" samt Ärtalet 1784. Leif Harrysson konstaterar att det rör sig om en bröllopsgÄva som mycket vÀl kan vara tillverkad tidigare Àn denna ÄrsmÀrkning.
- Ett typiskt provinsarbete men troligen inte gjord utan enbart bestÀlld till Gotland. Men det Àr synd att vi inte kunnat klara ut signaturen.
75 000 kronor betingar byrÄn.
Spegeln Àr samtida med byrÄn och Stockholmstillverkad av mÀstaren Nils Sundström, frÄn 1770 och helt i original frÄnsett glaset som bytts, troligen i början av 1800-talet, och försedd med hallstÀmpel pÄ baksidan.
45 000 kronor kostar spegeln.

Men det Àr förstÄs konsten som de flesta förknippar med Harryssons utstÀllningar.
En nÀrmast ödesmÀttad stÀmning vilar över Johan Ericsons mÄnskensbild över Kruttornet sett norrifrÄn med staden i bakgrunden. Ett motivval som pÄminner starkt om den Anna Gardell-Ericson-signerade mÄlning som utgör omslagsbild till Gösta Procopés bok om konstnÀrsparet men dÀr hennes Àr fÄngad i dagsljus. Kanske mÄlade de i omgÄngar under dygnet vid Kruttornet.
- Ett tidsdokument, menar Leif Harrysson om östgöten George von Rosens "S:t Nicolai 1867" med SilverhÀttan i bakgrunden. En akvarell i vÀlbevarade fÀrger i Johan Kahl-stil som visar att ruinen dÄ lÄg ganska öde i stan och dÀr en kvinna och ett barn gÄr och samlar ved.
FrÄn nutiden Äterfinns en David Ahlqvist-olja frÄn 1971, "Ardre kyrka", med för konstnÀren ovanligt hÀftiga fÀrger och uttryck.
En oknÀckt signatur Àr den som stÄr pÄ en stadsbild av Visby utifrÄn havet 1898.
- Vi har gÄtt igenom konstböcker men inget stÀmmer med signaturen.
"G H-T" har nÄgon optimistiskt fÄtt till och pÄ baksidan skrivit Carl Gustaf Hellqvist, det vill sÀga mannen bakom den berömda brandskattningstavlan. Men till dennes kvalitet nÄr den Ànnu okÀnde konstnÀren definitivt inte upp.
Silver hör ocksÄ till Harryssons specialomrÄden. HÀr har man med 30 kaffeskedar i silver frÄn 1800 fram till 1900. Alla silversmederna som varit i Visby Ànda fram till HÀggström och hÀr med möjligheten att se de skilda stilarna hos olika VisbymÀstare.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!