Stämningsladdad Krut- tornsvy och möbelpremiär
Dessutom för första gången möbler i form av en dambyrå och en senbarockspegel från 1700-talet.
Ja, Harryssons handelshus har laddat upp inför julskyltningen. Julsalongen har man inrymt i själva centrum av stråket från Söderport-Stora Torget, i café Regnbågen vid Wallérs plats.
Leif Harrysson är nöjd med att för första gången ha med möbler i samlingen.
- Det blir när vi har kyrkan eller andra större lokaler.
Här återfinns således en dambyrå i gustaviansk stil med viss dragning åt empir och smyckad med intarsia där ett liknande exemplar står på Nordiska museet.
- Jag har aldrig sett en så nätt liten dambyrå. Den är i bra skick, om än med några utbytta delar, för sina 200 år.
På baksidan återfinns initialerna "BTD" samt årtalet 1784. Leif Harrysson konstaterar att det rör sig om en bröllopsgåva som mycket väl kan vara tillverkad tidigare än denna årsmärkning.
- Ett typiskt provinsarbete men troligen inte gjord utan enbart beställd till Gotland. Men det är synd att vi inte kunnat klara ut signaturen.
75 000 kronor betingar byrån.
Spegeln är samtida med byrån och Stockholmstillverkad av mästaren Nils Sundström, från 1770 och helt i original frånsett glaset som bytts, troligen i början av 1800-talet, och försedd med hallstämpel på baksidan.
45 000 kronor kostar spegeln.
Men det är förstås konsten som de flesta förknippar med Harryssons utställningar.
En närmast ödesmättad stämning vilar över Johan Ericsons månskensbild över Kruttornet sett norrifrån med staden i bakgrunden. Ett motivval som påminner starkt om den Anna Gardell-Ericson-signerade målning som utgör omslagsbild till Gösta Procopés bok om konstnärsparet men där hennes är fångad i dagsljus. Kanske målade de i omgångar under dygnet vid Kruttornet.
- Ett tidsdokument, menar Leif Harrysson om östgöten George von Rosens "S:t Nicolai 1867" med Silverhättan i bakgrunden. En akvarell i välbevarade färger i Johan Kahl-stil som visar att ruinen då låg ganska öde i stan och där en kvinna och ett barn går och samlar ved.
Från nutiden återfinns en David Ahlqvist-olja från 1971, "Ardre kyrka", med för konstnären ovanligt häftiga färger och uttryck.
En oknäckt signatur är den som står på en stadsbild av Visby utifrån havet 1898.
- Vi har gått igenom konstböcker men inget stämmer med signaturen.
"G H-T" har någon optimistiskt fått till och på baksidan skrivit Carl Gustaf Hellqvist, det vill säga mannen bakom den berömda brandskattningstavlan. Men till dennes kvalitet når den ännu okände konstnären definitivt inte upp.
Silver hör också till Harryssons specialområden. Här har man med 30 kaffeskedar i silver från 1800 fram till 1900. Alla silversmederna som varit i Visby ända fram till Häggström och här med möjligheten att se de skilda stilarna hos olika Visbymästare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!