Sparad brÄte blir konst inför apokalypsen

Det krĂ€vdes sju lastbilar för att frakta alla föremĂ„l till Éva Mags första stora soloutstĂ€llning pĂ„ Bonniers konsthall i Stockholm. Sakerna Ă€r lĂ„nade frĂ„n hennes pappas gĂ„rd – men Ă€r de orealiserade förhoppningar eller nyttig sjĂ€lvförsörjning inför apokalypsen?

Éva Mag gör konst av sin pappas enorma samling av gamla föremĂ„l, pĂ„ Bonniers Konsthall i Stockholm.

Éva Mag gör konst av sin pappas enorma samling av gamla föremĂ„l, pĂ„ Bonniers Konsthall i Stockholm.

Foto: Ali Lorestani / TT

Kultur och Nöje2020-04-20 11:41

Dörrar, gamla lĂ„s, en likfrys och en monterad kanot – det Ă€r nĂ„gra av alla de saker som skulptören och videokonstnĂ€ren Éva Mag har hĂ€mtat frĂ„n sin pappas gĂ„rd i Åkersberga. UtstĂ€llningen "Det finns en plan för det hĂ€r" tog form nĂ€r konstnĂ€ren tĂ€nkte stĂ€da hos sina förĂ€ldrar.

– Men jag glömde att det fanns en mĂ€nniska dĂ€r och att det var pappas grejer. Med tiden har jag byggt upp en respekt för hur han tĂ€nker pĂ„ sakerna, sĂ€ger hon.

Nyligen gick hon runt med sin pappa i utstĂ€llningshallen, och det var "som att gĂ„ runt i hans hjĂ€rna", berĂ€ttar Éva Mag. Alla saker hade en funktion. Arbetet har varit emotionellt pĂ„ ett privat plan men utstĂ€llningen handlar ocksĂ„ om vĂ„r samtidshistoria.

– Det Ă€r som att se pĂ„ civilisationens utveckling, men i en stor skrothög. Det produceras sĂ„ sjukt mycket nya saker att man inte ens hinner med de gamla.

System för överlevnad

Bland prylarna finns till exempel ett gammalt skjul som pappan har velat riva i 25 Ă„r, och olika metaller som gĂ„r att sĂ€lja till kilopris. Allting har ett vĂ€rde, om man sorterar det rĂ€tt, hĂ€vdar Éva Mag. Kunskapen om olika system avgör hur vi lyckas finna en plats dĂ€r, och dĂ€rmed överleva.

– Det Ă€r inte sĂ„ lĂ€tt att klara sig sjĂ€lv. Och kommer man frĂ„n ett annat land och mĂ„ste börja frĂ„n början har man en lĂ€ngre startstrĂ€cka, sĂ€ger hon.

Éva Mag Ă€r född i Transsylvanien, RumĂ€nien, och kom hit som tioĂ„ring. Som konstnĂ€r har hon alltid kĂ€nt sig dĂ„lig pĂ„ figurativt mĂ„leri. Men en talang fick hon med sig frĂ„n sina förĂ€ldrar, som bĂ„da har arbetat som skrĂ€ddare. UtifrĂ„n mönsterkonstruktioner började hon skapa kroppar av tyg.

Med skulpturer av frÀmst tyg och lera utforskar hon kroppens funktion och hur den vÀrderas i samhÀllet. Skulpturerna Àr ofta oformliga, i utsatta positioner.

– Kropparna ligger pĂ„ golvet och kommer inte upp. Den rörelsen har jag tĂ€nkt mycket pĂ„. Bilden av personen som stĂ„r pĂ„ egna ben Ă€r nĂ„gon med ryggrad. Men om allt gĂ„r sönder sĂ„ faller man, sĂ€ger hon.

RĂ€ds en lockdown

En video frĂ„n installationsverket "Dead matters Moves", gjord pĂ„ en performancefestival i USA, visas i utstĂ€llningen. DĂ€r tar Éva Mag dansares hjĂ€lp för att fĂ„ kropparna att röra sig. PĂ„ lerfigurerna kan de agera ut sina begĂ€r.

Funderingarna kring vad som hĂ„ller oss uppe i motgĂ„ngar binder samman utstĂ€llningen, och Éva Mag tycker att tankarna blev kusligt aktuella under coronakrisens isolering.

– Ickerörelse Ă€r pĂ„ alla sĂ€tt fruktansvĂ€rt. Det Ă€r naturligt med rörelse. SĂ„ vad som hĂ„ller alla uppe nu Ă€r hoppet om att vi snart fĂ„r komma ut ur vĂ„ra lĂ€genheter.

Krisen har fĂ„tt Éva Mag att inse att hennes pappa sysslar med sjĂ€lvhushĂ„llning. Han har tagit vara pĂ„ saker, och sett möjligheter och funktion dĂ€r andra ser skrĂ€p. "Det finns en plan för det hĂ€r" Ă€r hans ord.

– Folk som samlar saker sĂ„ hĂ€r, eller som liksom pappa har tanken att kunna klara sig sjĂ€lv – det Ă€r till dem vi alla kan Ă„ka om apokalypsen kommer, för dĂ€r finns en vedugn, och saker man kan Ă„teranvĂ€nda. Det Ă€r inte uttalat, men det finns ett miljötĂ€nk i sjĂ€lvförsörjningen.

Fakta: Éva Mag

Född: 1979

Bor: I Stockholm

Familj: Man och tvÄ barn.

Aktuell: Med utstÀllningen "Det finns en plan för det hÀr" som invigs den 22 april pÄ Bonniers konsthall i Stockholm. Salen Àr stor och bara ett visst antal personer kommer att slÀppas in, sÄ att social distansering kan genomföras.

Bakgrund: Éva Mag tog examen vid Kungliga Konsthögskolan 2015 och Ă€gnar sig Ă„t fotografi, skulptur och performance. Hon har deltagit i utstĂ€llningar pĂ„ Kunsthall Trondheim (2018), Moderna Museet (2018) och Bonniers Konsthall (2018). Hon har ocksĂ„ tilldelats Åke AndrĂ©ns konststipendium pĂ„ 500 000 kronor. (2017)

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!