Soft konsert med Louise Hoffsten
Det blev en relativt sval tillställning Louise Hoffsten med femmannaband spelade på Warfsholm på torsdagskvällen, en spelning där Louise egentligen aldrig kom loss på allvar och där hon lämnade över en hel del ansvar till musikerna.
I bagaget hade hon bland annat hyfsat färska albumet "From Linköping to Memphis" (i den senare staden är skivan inspelad). "Good for you" från detta kommer tidigt i konserten och det är en låt som känns genuint genomarbetad.
Inte så konstigt, den arbetade hon och Leif Larsson på i inte mindre än sex år innan de var nöjda med och godkände resultatet.
Louise Hoffsten verkar halvvägs in i spelningen inte riktigt nöjd med publikresponsen och efterlyser danspartner. Några modiga vågade sig upp på scenen men där visade det sig att dessa, liksom undertecknad, missuppfattat inviten.
Det handlade inte om en personlig svängom med Louise utan hon ville ha allmän publikdans framför scenen. Så de hugade fick besvikna lomma av tribunen med svansen mellan benen, här är tydligare uttalanden från huvudpersonen ett måste.
Nu satt merparten kvar i sina hopfällbara stolar genom hela konserten.
Men så varvar det upp hyfsat via "The seduction of sweet Louise", med tight munspel liksom i "Myggan". Av en av den senares artfränder blev hon utvald (stucken) när hon under en kurs fick gå ut i skogen med upplysningen att hon skulle bli utvald av någon. Nåja, det blev ju i alla fall en låt av händelsen (för övrigt den enda svenskspråkiga på senaste plattan) och en sång där Louise Hoffsten gav prov på sitt särmärke, den lågmälda intensiteten.
Över huvud taget blev det en soft spelning, det brände egentligen aldrig till riktigt och de mera raka numren fick till stor del vila.
Men i konsertavslutningen förvandlas dock ljudbilden till en kokande rytmkittel via "Dance on your grave" förbi ett skällande intro till den i sig ganska tama versionen av Elvis hitlåt "Hound dog" fram till medryckande "Let the best man win".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!