Slutet för kalender flickorna

Har män fått nog av plutande munnar och silikontuttar?På kort tid har utvikningsbrudarna försvunnit från både tidningshyllorna, omklädningsrummen och bilhandlarnas väggar.- Lite stil måste det vara, säger Sture Johansson, från Lundins bil.

Kalender. Michaela Ahlqvist och de andra på MQ i Visby använder sig av Coops almanacka.

Kalender. Michaela Ahlqvist och de andra på MQ i Visby använder sig av Coops almanacka.

Foto: Henrik Radhe

Kultur och Nöje2008-04-04 04:00
var först med att ta bort utviken. I dag har de flesta livsstilsmagasinen för män helt dumpat utvikningsbrudarna. Det anses inte längre lika okej att titta på bilder av nakna kvinnor.
Samtidigt hör vi dagligen larmen om hur hemsk och förnedrande sexualiseringen av det offentliga rummet är. Tidningskrönikörerna rasar och H&M:s underklädesannonser rivs ner av ilskna aktivister.
Svenskarna verkar i det här sammanhanget särskilt känsliga. I fjol möttes trostillverkaren Sloggi av massiv kritik för sin kampanj "Worlds most beautiful bum". Tävlingen gick ut på att kvinnor skulle skicka in bilder på sin rumpa för betygssättning på företagets hemsida. Kampanjen stoppades i Sverige, medan den tilläts passera obemärkt genom övriga Europa.
Internet har ersatt porrtidningarna, som i dag är nästan helt försvunna från butikshyllorna. Motståndet mot den schablonmässiga kvinnobilden tycks vara kompakt och nu verkar det även som om planscherna på lättklädda tjejer håller på att försvunna från arbetsplatserna.
de kvar - almanackans. Biltillverkarna har sedan Hedenhös kryddat sin marknadsföring med lättklädda kvinnor. Än i dag skickar verktygs- och bildelsleverantörerna ut kalendrar med poserande kvinnor till sina kunder.
På Järn AB Södertorg i Visby har man därför infört en ny policy. Inga fler lättklädda tjejer på väggarna.
- Almanackorna skickas ofta ut från företag i andra länder. De kommer från Japan eller USA och där har man kanske en annan kvinnosyn än här. Och vi har 35 procent kvinnliga anställda, trots att vi är i en mansdominerad bransch. Kanske påverkar det också, säger Lars Johansson på Järn AB Södertorg.
Men det kan också ha andra orsaker. Det är nämligen inte längre bara män som stövlar in hos järnhandlaren eller bilmekanikern.
- I dag är det minst lika många tjejer som män bland våra kunder, säger Sture Johansson, på Lundins bil i Visby.
Lundins bil har dock inte tagit steget fullt ut och skippat utviken helt. Däremot har företaget tagit bort almanackorna från lokaler där kunder vistas.
- Lite stil måste det vara, säger Sture Johansson.
På kvinnligt dominerade arbetsplatser verkar det överhudtaget inte förekomma några sexistiska kalendrar. I H&M:s personalutrymme hänger Gotlands kommuns almanacka på en spik. Och på MQ i Visby använder man sig av en en almanacka som Coop skickar ut till sina medlemmar.
- Trenden är att våra leverantörer skickar ut andra saker än kalendrar. Det kan vara frisbees, choklad, badbollar och ätbara saker, säger Michaela Ahlqvist, på MQ.

nakenkalendrarna biter sig kvar på vissa arbetsplatser så är trenden tydlig. Sex har blivit mer av en privat angelägenhet - även för män.
Men RFSL:s ordförande Annamaria Bauer hoppas att männen ska agera ännu tydligare - för deras egen skull.
- Jag hoppas verkligen att män reagerar och känner sig fördummade över schablonbilden att de skulle befinna sig på någon sorts apnivå. I förlängningen handlar det om schablonbilden av människan. Hur ska vi vara och hur ska vi se ut?
Almanackorna sitter inte på juristerna eller ekonomernas väggar, utan det verkar främst vara kroppsarbetare som vill se naken hud på arbetstid. Men Annamaria Bauer tror inte att kalenderflickorna blivit en klassfråga.
- Nej, då fördummar man bara och cementerar en klass. Jag tror i så fall att det handlar mer om öppen och stängd miljö.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!