Skolan där eleverna brinner av skrivarlust

Skrivarlinjen vid Gotlands folkhögskola i Fårösund har inlett ett samarbete med Östersjöns Författar- och översättarcentrum (ÖFÖC).

Erika Söderström, Fanny Andreasson, Ludvig Drakenfjord, Jessica Karlsson, Evelina Stockhaus och Lina Nilsson.

Erika Söderström, Fanny Andreasson, Ludvig Drakenfjord, Jessica Karlsson, Evelina Stockhaus och Lina Nilsson.

Foto: Bengan Zettergren

Kultur och Nöje2007-10-22 04:00
Etablerade författare ska möta sådana som är precis i början av sin skrivarkarriär och genom att läsa sina texter för varandra hoppas man på ett spännande utbyte som ska ge åt båda håll.
Skrivarlinjen i Fårösund börjar nu hitta sin form och det dryga dussinet eleverna där brinner för sitt skrivande.
Första året har man inte lockat en enda bosatt på Gotland men trycket från fastlandet har varit stort.
-Det har gått bättre än väntat, säger Ludvig Drakenfjord som är ansvarig lärare för utbildningen.
Han har gått författarskolan vid Lunds universitet och pluggade därefter till folkhögskolelärare och fick jobb i Fårösund direkt efter utbildningen.
-Jag var lärare på allmänna linjen förra året och under hela den tiden jobbade jag med min idé om en skrivarkurs, berättar han.

*
Poeten Pär Hansson (uppmärksammad debut med Ruckel 1998) och författaren Pauline Wolff (Katapultpriset 2003) är återkommande gästföreläsare som kommer en gång i månaden för att dela med sig av sin kunskap och sina erfarenheterna till de unga skribenterna.
För de flesta är unga och de flesta är kvinnor.
-De flesta har skrivit en hel del innan de kommer hit, somliga bara för skrivbordslådan, andra mer offentligt.
Kursen är inte inriktad på någon speciella genre utan förhoppningen är att hålla alla dörrar till litteraturen öppna.
-De flesta andra utbildningar riktar in sig på lyrik eller drama men här vill vi ha med deckare, fantasy, science fiction, singer song writing och att skriva för film.

*
Höstterminen ägnas åt att gå igenom de teoretiska grunderna för olika sätt att skriva. Men utgångspunkten är att prova själv först, innan man lär sig hur det "ska" gå till.
-Man behöver inte följa alla regler men för att bryta mot dem är det bra om man känner till dem, eller hur? säger Ludvig när halva klassen diskuterar diktning och vad som egentligen kan kallas en dikt.
Trots att de bara har känt varandra en och en halv månad har en stor trygghet skapats i gruppen. Det märks när de delar med sig av sina synpunkter efter att ha läst varand-ras texter. Både beröm och kritiska frågor får utrymme i samtalet.
Att tolkningen ligger lika mycket hos läsaren som hos den som skriver blir tydligt när en dikt analyseras i detalj av gruppen.

*
Det som till synes handlar om livets stora frågor i ett allomfattande perspektiv kan i själva verket handla om en mycket personlig, konkret och avgränsad händelse.
Och det spelar ju egentligen ingen roll hur man tolkar det, alla tolkningar är rätt, precis som i all konst.
-Fast jag tycker det finns en skillnad, en dikt som bara målar med ord så det blir vackert gör inte så stort intryck. Jag kan aldrig fascineras lika mycket över en meningsbyggnad som av ett helhetsintryck som talar till mig direkt, säger Fanny Andreasson, en av eleverna.

*
Under våren ska eleverna fördjupa sig i egna projekt och till avslutningen i år kommer man att ge ut en antologi.
-Nivån i gruppen är hög och det är jätteroligt, konstaterar Ludvig Drakenfjord.
Att dela med sig av sina texter och få kritik är kanske det mest lärorika om man vill utveckla sitt skrivande. Även om det kan vara läskigt till en början.
-Ja, i början var det jobbigt men nu är det bara skönt att få läsa upp för andra, för det är så utvecklande att diskutera sina texter, framhåller Erika Söderström.
-Det är kul att bli läst och att alla tolkar det man skriver så olika, påpekar eleven Evelina Stockhaus.
Genom samarbetet med ÖFÖC kommer det till våren att anordnas uppläsningskvällar i Visby, troligen på Almedalsbiblioteket. Fram till dess kommer mötena att ske i Fårösund och på Fårö.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!