Skepparegillets medlemsblad i nutid och dåtid
Skepparegillet i Visby firar traditionsenligt sin högtidsdag 1 mars. Som brukligt har man också i anslutning till detta kommit med sitt medlemsblad.
På högtidsdagens publika del kommer föredraget att hållas av hedersledamoten Waldemar Falck. Han talar över ämnet "Visby norr om Visby" och i medlemsbladet presenteras den nyvordne 80-åringen och hans omfattande bildarkiv. Givetvis illustreras texten med ett antal utvalda sjöfartsbilder.
På bladets förstasida konstateras att den gotländska sjöfarten minskar allt mer i antal fartyg. För tio år sedan fanns det ännu fartygsägande rederier som Rederi AB Eke, Andership och Rederi Nordwest. Inga av deras fartyg finns kvar på ön i dag. Däremot blomstrar Rederi AB Gotland.
Aldrig förr har rederiet haft så många fartyg som i dag, inte minst beroende på satsningen på tankfartyg. Och dotterbolaget Destination Gotland har ju satt nya passagerarrekord många år i följd. Senaste verksamhetsåret hade man över 1,5 miljoner passagerare.
Agne Månsson håller koll på var de tidigare Gotlandsbåtarna befinner sig, spridda som de är över klotet. Han noterar bland annat att "Graip", idag grönmålad, har lämnat Kina och går på linjen Lübeck-S:t Petersburg-Paldiski under namnet "Kilmore". Och Landskronabygget "Gotland" heter idag "Snav Toscana" och trafikerar Civitaveccia norr om Rom och Olbia på Sardinien. Medan utchartrade "Thjelvar" går på rutten Gedser-Rostock under namnet "Rostock".
Kapten Bengt Wiman stod i centrum för intresset när kryssningsfartyget "Explorer" sjönk i ismassorna under en rundtur i Antarktis. Här berättar han mer omkring den dramatiska händelsen.
Anna Maria Söderqvist, Sandra Ahlin, Anna Talling och Ulrika Johansson har grävt i arkiven för att få fram fakta omkring export/import till Gotland under flera århundraden. Främst har de letat i tulljournaler och i lanthamnsfondens redovisning över inkomster och utgifter för lanthamnarna.
Här återfinns noteringar om importvaror som krut, brännvin och kaffe. På export gick förstås kalk och tjära men även mera udda varor som sälspäck samt levande blodiglar till apotek på fastlandet.
Arbetet har skett på uppdrag av landsarkivet i Visby och efter förslag från förre landsarkivarien Tryggve Siltberg.
Serien om gotländska köpmanssläkter, där många medlemmar också var redare, fortsätter här med släkten Fåhraeus. Med rötter från Gåsemora på Fårö residerade man både där och i Visby. Den förste Fåhraeus med anknytning till sjöfart, Lars Fåhraeus (1717-1786), flyttade nämligen från Fårö till Visby och blev bland annat redare för ett 20-tal skutor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!