Sara Stridsberg i topp på prestigeprispallen
- Det var faktiskt väldigt väldigt konstigt när de ringde från Island. Jag trodde hon skojade. Jag har varit nominerad till priser som jag trott att jag kunde vinna men det här har jag fullständigt bortsett från, säger en glad Sara Stridsberg.
"Drömfakulteten" har tidigare nominerats till Augustpriset, SR:s romanpris, tidningen Vi:s litteraturpris samt erhållit Aftonbladets litteraturpris.
- Min förläggare sa till mig att jag inte kunde få Nordiska rådets litteraturpris för att man inte ger det till samma land två gånger i rad.
Nej, efter Göran Sonnevis seger i fjol var det inte mycket som talade för en svensk, danska Kirsten Thorup hade lyfts fram som något av en favorit. Ändå är två-i-rad seger inte så kontroversiellt som det kan tyckas, framhåller bedömningskommitténs Anna Hallberg, på plats i Nordiska huset i Reykjavik för tillkännagivandet.
- Folk tror alltid att man har politiska baktankar eller så men vi försöker bara enas om årets bästa litterära verk och tar inte hänsyn till något annat.
*
Anna Hallbergs ord understryks av att Norge vann såväl 2000 som 2001 (Jan Kjærstad, Lars Saabye Christensen) men för att finna en svensk dubbelseger måste vi trots allt spola tillbaka till 1979 och 1980, till Ivar Lo-Johansson och Sara Lidman.
När nu 34-åriga Stridsberg sällar sig till en lång radda pristagare av hög dignitet är det ändå ingen garant för översättningar och försäljningsboom. Men det ger onekligen en skjuts ur ekonomisk synvinkel, 435 000 kronor en välkommen tidsköpare.
- Nu kan jag skriva länge och väl utan att dra in några pengar. Och så kan jag köpa vackra saker till min son! säger Sara Stridsberg.
"Drömfakulteten" är en litterär fantasi som utgår från Valerie Solanas, den rebelliska feministen som framförallt gjort sig känd - eller ökänd beroende på vem som skriver histoiren - som hon som sköt Andy Warhol 1968 och skrev Scummanifestet (Society for cutting up men).
- Det jag var intresserad av var att använda henne som symbol för den totala outsidern.
Just greppet att sammanblanda fakta och fiktion är något som bedömningskommittén lyfter fram i motiveringen: "Stridsberg blandar dokumentärt material och fri fiktion i en febrigt vibrerande prosa."
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!