Romantik och andlighet i konsten
Foto: Fotograf saknas!
KonstmÄleriet har de senaste hundrafemtio Ären stÀndigt fÄtt frÄgan: Vad pekar framÄt? Vad kommer att vÀrderas högst av nÀsta generation konstnÀrer och kritiker? Den sortens frÄgor kom nÀr impressionistmÄlarna visade sina dukar pÄ 1860-talet och har fortsatt sedan dess. Ett Ärtionde har kritikerna sagt att konstmÄleriet nÄtt sin slutpunkt. NÀsta Ärtionde har den Äsikten bytts helt om. MÄleriet lever igen och pekar mot nya mÄl. Och sÄ vidare. RundgÄngen i Äsikter om mÄleriets liv eller död upprepas igen och igen.
Ett bortglömt vÀrde
Senaste Ärets mest besökta mÄleriutstÀllning i Sverige blev Salvador Dali pÄ Moderna Museet, men den tveklöst mest omskrivna utstÀllningen blev Caspar David Friedrich pÄ Nationalmuseum. Friedrichs romantiska mÄleri frÄn 1800-talet har ett vÀrde som helt och hÄllet saknas i samtidskonsten - ett bortglömt vÀrde som alla lÀngtar till, menar mÄnga som sÄg utstÀllningen. Och som pÄ bestÀllning utropade plötsligt alla konsulenter och kuratorer att vi stÄr inför en ny andlighet och romantik och att det Àr mÄleriets sak att visa det - precis som Friedrich gjorde för lÀnge sedan.
Det hÀr Ärets mesta mÄleriutstÀllning kommer att bli Evert Lundquist (1904-94) pÄ Moderna Museet (16 januari - 11 april), gissar jag. Lundquists mÄleri ser ut som motpolen till Friedrichs romantik. Men egentligen handlar det om samma sak: MÄleriska problem.
MÄleriet som praktiskt arbete
Evert Lundquist var ocksÄ en romantiker men hans romantik handlar om mÄleriet som praktiskt arbete. Friedrich mÄlade naturens andlighet i landskapsvyer. Lundquist kunde mÄla en enkel yxa eller en kopp pÄ ett bord, om och om igen, under lÄng tid för att söka mÄleriets innersta mening, som han sÄg det. Det sÀgs att han var som en gammal knarrig aristokrat, omgiven av oljefÀrg, klÀdd i engelsk tweedkostym, och stÀndigt med en rökpipa i munnen. Det Àr den romantiken vi nu ser ÄteruppstÄ i utstÀllningen pÄ Moderna Museet.
Den gamle allvetande domaren i svensk samtidskonst, Ulf Linde, sa nyligen om Evert Lundquist-utstÀllningen: Jag Àr glad att det Àr en signal som betyder att man vill ta hand om svensk konst efter all den postmodernistiska skiten.
Konstens vÀgval
Den mÀktige kuratorn Owkui Enzewor sÀger sÄ hÀr: NÀr samtidskonsten inte fÄr den respons den önskar i politiska frÄgor sÄ tror jag att dÀr finns fröet och vÀgen till omfattande tvivel pÄ konstens vÀrde och praktik.
Evert Lundquists arbete med att mÄla lÀnge och omstÀndligt i tjocka lager av linoljefÀrg för att skildra andlighet i ett sÄ banalt motiv som en yxa pÄ en huggkubbe eller en kopp pÄ ett bord - blir det nu konstens vÀgval nÄgra Är framöver?
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!