Roma - Paris tur och retur
Fiona. Eva Bergenwalls nyfunna vän Fiona blickar ut över utställnings-lokalen.
Foto: Henrik Radhe
Några minuter och en kaffekopp senare har hon ändrat sig, bilden ska ingå i utställningen.
- Där kan den ju stå - faktiskt, säger hon och placerar den i fönstret.
På lördag öppnar Eva Bergenwalls utställning i Örtapoteket på Roma kungsgård. Där visar hon bland annat målningar från sin vistelse i Paris i somras och utställningen har fått titeln "Paris-Roma".
- Jag tyckte det lät fint. Ibland hittar man en titel som känns rätt, utan att man riktigt vet varför. Sen finns det en kontrast mellan Paris och Roma - staden och landet helt enkelt, säger hon.
Det var genom KRO, Konstnärernas riksorganisation och Carina Ari-stipendiet, som Eva Bergenwall fick möjlighet att spendera två sommarmånader i Cité Internationale des Arts, ett modernt ateljékomplex, mitt i centrala Paris.
- Det var otroligt att bo mitt i hjärtat av Paris, ha en egen ateljé med sovalkov där man kan vara hur mycket man vill och ha Seine och staden, som är så mångfacetterad, precis utanför fönstret.
Bara Cité des Arts i sig är en mötesplats för professionella konstutövare inom olika genrer.
- I huset finns 300 ateljéer och det gjorde att jag träffade människor från hela världen, som höll på med olika konstarter. Att befinna mig utanför de gamla vanliga invanda mönstren gjorde att jag kunde öppna upp min fantasi på ett helt annat sätt och möta människor utan att ha förutfattade meningar, säger Eva Bergenwall.
En av dem som gjorde starkast intryck på Eva Bergenwall var Fiona, konstnärinna från Wien. Nu blickar Fiona ut över utställningslokalen i Roma, i tjockt brunt hår och blå klänning. Runt huvudet simmar gula och rosa fiskar lekfullt.
- Fiskarna är ett gammalt tema, de har funnits i mitt måleri sen jag började måla. Det är som kvinnorna - de hänger kvar. Fiskar är lite mystiska, jag har alltid varit fascinerad av fiskar - det är en helt annan värld, säger Eva Bergenwall.
Under oljefärgen finns tempera och målningarna har vuxit fram lager på lager. Ändå känns de förvånansvärt luftiga och lätta, utan att för den sakens skull sakna djup och tyngd.
- Jag strävar efter att bevara färgerna och arbetar inte för länge med oljefärgen - då dödar man den. Jag arbetar med lyster och klarhet i färgerna, i kontrast till ett djup, säger Eva Bergenwall.
Målningarna i hallonröda, drömskt blå och sobra gråvita toner appellerar till de tjocka stenväggarnas flagnande puts, som vore de gjorda för just det rummet.
- Kalkstenen på Gotland har inspirerat mig. Innan jag flyttade hit var mina målningar faktiskt mer färgstarka. Det gråblå har kommit som en ny ingrediens i mitt måleri, samtidigt som jag behållit färgerna, säger Eva Bergenwall, som flyttade till ön för sex år sedan, efter att under många år målat här på somrarna.
Kvinnorna har varit ett återkommande tema under de 20 år Eva Bergenwall målat - så också i utställningen på kungsgården. Här finns kvinnor i rörelse, på väg bort från eller på väg till, som i målningen "Passage". Kvinnor som väntar, men inte desperat utan vilsamt, med ett glas vin i handen under ett rött parasoll, som i "Körsbärsrök", eller intill katten som i "Feline".
Till de sju målningarna kommer ett åttonde verk - den bild Eva Bergenwall inledningsvis tvekade om att ha med på utställningen. Det manipulerade fotografiet, som bär titeln "In the beginning", skiljer sig markant från de övriga verken och visar utställningens enda man.
- Jag är jätteglad över honom, att jag fick med honom, säger Eva Bergenwall förtjust.
Den svagt gula mannen står i en nästan färglös livsmedelsaffär, tillsammans med en kvinna i rosa hatt och jacka, i sin hand håller han en klarröd paprika.
- Jag träffade dem av en slump i affären. Han stod och valde en paprika och jag tyckte att de såg så sensuella ut fast de är ganska gamla.
- Nästa dag var vi på samma fest på Cité des Arts och jag bad dem komma till affären dagen där på och fotograferade dem där precis som jag hade sett dem första gången, säger Eva Bergenwall.
Bilden kommer senare i höst att visas vid biennalen i Wien, dit Eva Bergenwall blivit inbjuden av sin nyfunna vän Fiona. Fram till dess finns den, liksom Eva Bergenwalls målningar, till beskådan i Örtapoteket i Roma, där utställningen pågår till den 6 oktober.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!