- Min första chef sa att det finns två saker som du inte ska göra, att ha bildutställning och att skriva böcker, det är bara jobbigt och du får inget betalt och det här är första gången som jag har en bildutställning under mina 50 år som fotograf, säger Hans Hemlin.
Två dagar innan utställningen ska öppna råder febril aktivitet hemma hos dottern Maria Palje, som tagit över firman och flyttat hem verksamheten till gården i Endre.
Det letas i arkiven, scannas negativ, kopieras och monteras bilder, men det kanske allra svåraste arbetet är ändå att göra urvalet bland de tiotusentals bilder som arkivet rymmer.
- När Helga på Fotogalleriet ringde och frågade om vi skulle ställa sa jag ja, jättekul och nu sitter jag här, säger Maria Palje.
- Men det är kul, vilka minnen. Jag kommer i håg när jag var liten, då var det jobbigt när det ringde hela tiden på nätterna. Om det var en olycka ringde först en tidning, sen nästa och så nästa.
Hon föddes praktiskt taget in i yrket och firar nu 20 år som fotograf.
- Först fick jag mest stå i labbet, jag fick inte åka ut och fotografera, men en dag ringde Svenska dagbladet. En båt hade havererat och hjälpligt tagit sig in i Slite hamn och ingen fotograf fanns på inne, så mamma skickade i väg mig. Jag kommer ihåg att jag tänkte på att de hade pratat om att namnet på båten skulle synas på bilden, säger Maria Palje.
Den bilden kommer att finnas med på utställningen, liksom bilder från många andra fotografer som genom åren arbetat på företaget.
I fokus står dock Hans Hemlins bilder och arbetet med utställningen har väckt många minnen till liv, som han kommer att tala om vid vernissagen.
- Det är en revy av minnen hela tiden, av bilder som jag kommer ihåg och bilder som jag kanske inte direkt kommer ihåg, säger han.
Fotografierna, som spänner över ett halvt sekel, är allt från nyhetsbilder, till absurda ögonblicksbilder och kändisporträtt.
- Som landsbygdsfotograf, om man nu får kalla Visby för landsbygd, fick jag jobba med allting. Det gäller att vara på hugget hela tiden som fotograf och jag jobbade tills jag var 75 år. Jag har alltid gått till jobbet varje dag med glädje. Det har varit ett fascinerande yrke i och med att det är så varierat, säger Hans Hemlin.
En av dem som han ofta fotograferat är Olof Palme och efter dennes död köptes bilderna av socialdemokraterna.
- Det blev väldigt mycket bilder av Palme naturligtvis och vi blev ganska goda vänner med åren, så när han talade i Almedalen gjorde vi alltid upp om en bild som jag skulle vara ensam om. En halv minut innan han gick upp och pratade ställde eller satte han sig på en viss punkt, med en bakgrund som jag sett ut och när han hörde att jag hade tagit tre bilder gick han därifrån, säger Hans Hemlin.
En annan bild som rotats fram ur arkiven visar Nils Poppe med en munter min, lyftandes på hatten.
- Det är en av de roligaste bilderna jag har tagit. Han spelade en teater här som hette "Greven från gränden", där han också var fotograf av någon anledning. Vi gick upp i en gränd och jag tog 36 bilder och inför varje bild ändrade han posering, så jag fick 36 helt olika bilder, säger Hans Hemlin.
Så lyckade har dock långt ifrån alla fotograferingar varit, erkänner Hans Hemlin.
- Jag brukar säga att det finns väldigt få människor på Gotland som har tagit så mycket dåliga bilder som jag, det är bara det att jag inte har visat upp dem. Jag har bara visat de jag tyckte blev bra, säger Hans Hemlin.
På utställningen kommer också en del av de hundratals gamla kameror, som Hans Hemlin samlat på sig genom åren, att visas. Under hans år i yrket har tekniken genomgått en ofantlig utveckling.
- Från att jag började med kameror med glasplåtar, till den nya digitala tekniken har det hänt enormt mycket. Varje liten nyhet har varit revolutionerande, säger Hans Hemlin.
Utställningen på Fotogalleriet pågår fram till den 21 juni.