Närvaro i När
Det serveras vikingamat och stånden ståtar med allehanda ting till försäljning. Trälbarn leker barfotalekar mellan borden där besökarna placerat ut sig i väntan på att få gå in.
En av årets nyheter är att skådespelarna innan föreställningen tar sig ut på den iordningställda marknaden för att skapa stämning och få publiken att känna sig ännu närmare pjäsen. Just ikväll är sejouren ganska kort, skådespelarna har förmodligen fullt upp med förberedelser och fokusering. Men känslan av närhet är ändå väldigt stark, speciellt som skådeplatsen är en del av naturen där hav och träd bildar kuliss. En mer filmisk teaterupplevelse kan man knappast få.
Inte heller några förinspelade ljudeffekter eller musikkulisser finns med, sådant skulle bara förta stämningen där man nästan kan höra andningen från minsta statist. Till årets uppsättning har en ny sång, "Aldrig älska mer", skrivits. Texten är av Marie Nilsson-Lind och musiken är skriven av Marie tillsammans med Magnus Lind och Josefin Nilsson. Den görs så innerligt, naket och ensamt av Ingrid Wahlgren, som spelar Audun, att publikens koncentration blir totalt kompakt. Att låta skådespelarna sjunga utan ackompanjemang är ett genidrag.
Pjäsen som helhet innehåller en spännande och i stort sett fungerande kombination av professionella skådespelare och amatörer. Nytillskottet Peter Jankert som skåningen Ingolf är lysande. När han är närvarande utstrålar han auktoritet som speglar av sig på hela ensemblen.
Handlingen bärs smidigt framåt av Grill och Gauk, trälsmeder och mjödglada narrar som fått en berättarroll. De spelas med en perfekt tajming av Evert Jansson och Henry Järnståhl. Förra året fick föreställningen kritik för att sega till sig i andra akten. Tyvärr kvarstår denna problematik även i år. Tempot dras ner och historien känns onödigt utdragen med för mycket upprepande repliker och scener om försoning.
I det fallande julimörkret seglar ett skepp med höjt segel och brinnande facklor långsamt in från viken till Närsån, det är den förlorade sonen/exmaken Öivind (Georg Thomasson) som återvänder från lång tid i fjärran länder. Så vackert kan det bli när man integrerar naturens förutsättningar i sceneriet. Sådant ger minnesbilder för resten av livet.
berättelsen bygger på romaner av Dagmar Edqvist. Tiden är omkring 870 efter Kristus och det råder fortfarande vikingatid. Audun (Ingrid Wahlgren), den starka kvinnan, härskar på gården Närsakar. Hennes dotter, Gunlaug (Hanna Samuelsson), är gift med en av sönena i den närliggande och konkurrerande gården Uggarde. Öivind, som mannen heter, är dock sedan många år försvunnen och blir så småningom också dödförklarad vid tinget i Roma.
Ingolf (Peter Jankert), en skeppsbruten stenhuggare från Skåne som tillhör danerna, får ett nytt hem på Närsakar. Gunlaug och han blir kära och Audun ger till sist sin tillåtelse till giftermål. Detta stör familjen Kolbein på Uggarde med Kolbein själv (Bengt-Åke Rundqvist) i spetsen och fientligheterna trappas upp.
På ett nytt ting vid Roma får man veta att Öivind kanske trots allt lever och stridigheterna ställs på sin spets.
Ormkvinnans barn är en pjäs om kvinnokraft, religionsmotsättningar, släktfejder och kristendomens inträde i Sverige. Den tar också upp frågan om trälen kontra den frie mannen/kvinnan. Här finns humor och relationsproblem klädd i en historisk dräkt.
Regi: Örjan Herlitz
Ingolf (Peter Jankert), en skeppsbruten stenhuggare från Skåne som tillhör danerna, får ett nytt hem på Närsakar. Gunlaug och han blir kära och Audun ger till sist sin tillåtelse till giftermål. Detta stör familjen Kolbein på Uggarde med Kolbein själv (Bengt-Åke Rundqvist) i spetsen och fientligheterna trappas upp.
På ett nytt ting vid Roma får man veta att Öivind kanske trots allt lever och stridigheterna ställs på sin spets.
Ormkvinnans barn är en pjäs om kvinnokraft, religionsmotsättningar, släktfejder och kristendomens inträde i Sverige. Den tar också upp frågan om trälen kontra den frie mannen/kvinnan. Här finns humor och relationsproblem klädd i en historisk dräkt.
Regi: Örjan Herlitz
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!