Mytiskt och nyanserat med Channa

För första gången någonsin pryder Channa Bankiers mytiska och färgsprakande verk väggarna i Körsbärsgårdens salonger. I lördags öppnade utställningen "Feltida konst" vars namn vittnar om Channas motvilja mot att vara samtida.

"Tankens ljus".

"Tankens ljus".

Foto: Emma Fagerberg

Kultur och Nöje2008-07-30 04:00
- Begreppet är tråkigt, elitistiskt, trångt och begränsande, konstaterar hon, och berättar att hon är mer intresserad av populärkultur än finkultur.
Och det vilar ett skimmer från filmens värld över utställningen, "Ismadonnan" för tankarna till den vita häxan Jadis i "Häxan och lejonet", och "Stuart" är slående lik Helen Mirren i filmen "Elizabeth I". Dock är den inspirerad av Maria Stuart, drottning av Skottland och Frankrike, som senare blev avrättad av just Elisabet I.

*
Det är oftast Channas eget ansikte som är utgångspunkten för verken, och hon pratar om skapandet som en utklädningslek.
- Jag började med självporträttet, sedan blev det mindre jag och mer gestaltning. Det är som en ikon för jaget, och man kan använda det till precis vad som helst, berättar Channa och tillägger:
- Jag kan använda mitt ansikte hur jag vill utan att någon blir sur.
Utställningen visar även åtta spännande serigrafier som hon har gjort till varje kapitel i Höga visan. Och i ett mindre hus vars vägg till stor del är täckt med en häftig duk med Channas egen mamma, trängs hennes datorbilder i lampform. De lyser upp det trånga och mörka utrymmet.
- Här är det jättemånga som bråkar om uppmärksamheten, säger Channa entusiastiskt.

*
Hon har inga problem med att lyckas med det hon har företagit sig - att hennes bilder ska bråka, vara starka och nå ut till utställningens besökare. Vackra, behagliga och starka färger lyser från väggarna.
- Färgen är så betydelsebärande. Man kan göra två exakt likadana bilder, men det är färgen som definierar dem, säger hon, och berättar att hon bara använder svartvitt när hon själv tycker att det är kul.
- Men för mig är svartvitt också en färg, och gråskalan blir också en färg, säger hon eftertänksamt.
"Tankens ljus" är ett verk där gråskalan utnyttjas på ett mycket skickligt sätt, och "Fruktansvärd ilska" förstärker sitt namn i sitt svartvita utförande.
Helt enkelt är det en utställning rik på nyanser som visas på Körsbärsgården fram till den 17 augusti.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!