Monstruös kväll på Jazzklubben
Ulf Wakenius, Pierre Swärd och Jonas Johansen kunde dock äntra Jazzklubbens scen på torsdagskvällen. Med en vakans blev programmet improviserat och gav dessutom mer utrymme för Wakenius gitarr och Swärd hammond.
Hammondoraklet Pierre Swärd (av Ulf Wakenius titulerad ?monstret från Borlänge?) tog för sig - bland annat i sin egen ?Organ funk? och i ?Georgia on my mind?, låtar där ett fullödigt orgelspel ändå inte räckte till utan måste kompletteras med sång. Det är sällan man ser en musiker som blivit så ?ett? med sitt instrument som Pierre Swärd och hammondorgeln.
Även Ulf Wakenius tog för sig. Efter en stund insåg han att alla i trion för kvällen var lika monstruösa som Pierre Swärd. Ulf Wakenius döpte raskt om sitt Hammond Jazz Project till Scary Monsters.
Mestadels blev det musik i rappt tempo - där Ulf Wakenius lekfullt och till synes enkelt bjuder på halsbrytande men fantasirika improvisationer. Som i Horace Silvers ?Blowin? the blues away? och ?Filthy McNasty?, och Jack McDuffs ?Rock Candy?.
Några solostycken bjöd han också på, bland annat ?Brazil? där han gav prov på allt från sofistikerat komp till vackra solopartier.
Men det bjöds även på funk, som passar Pierre Swärds hammondspel perfekt.
Och mellan monstren Wakenius och Swärd höll trummisen Jonas Johansen ihop det hela på ett föredömligt sätt. Ingen lätt uppgift, en kväll där improvisation och lekfullhet stod i fokus. En riktig höjdarkväll, alltså. Synd att Håkan Broström missade den.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!